Bij Hummel speelt karma een grote rol. Zelfs zo groot, dat de hele bedrijfsfilosofie erop gestoeld is. Ceo Christian Stadil: ‘Als wij goed zijn voor de wereld, is de wereld goed voor ons.’
‘Karma’ staat in het boeddhisme voor de keuzes die je maakt, en die uiteindelijk bepalen of je in een volgend leven zult terugkeren als miljonair of als naaktslak.
In de eerste instantie lijkt dat moeilijk te rijmen met de keiharde aardse realiteit van het zakendoen, maar bij het Deense sportmerk Hummel weten ze dat het werkt. Het bedrijf staat alom bekend om de vele MVO-activiteiten en presteert beter dan ooit.
Company Karma
Het initiatief kwam van de Deense zakenman Christian Stadil, die als overtuigd boeddhist het begrip 'Company Karma' introduceerde als bedrijfsstrategie voor alle bedrijven in zijn conglomeraat Thornico, waar ook Hummel onder valt.
'Je moet Company Karma zien als MVO 3.0 on steroids', legt Stadil uit. 'Bij Hummel willen we meer dan alleen winst maken. Als we ergens productie leveren moeten niet alleen het bedrijf, het eigen personeel en de klant profiteren; er moet ook een vierde (maatschappelijke) factor profijt hebben van onze activiteiten.'
'Als wij goed zijn voor de wereld, is de wereld goed voor ons. Daarom zetten we bij Hummel enorm in voor maatschappelijke thema’s waar we in geloven', aldus Stadil. 'Onze belofte is niet voor niets "Change the world through sports". En dat is waar we met Hummel dan ook volop mee bezig zijn.'
Geen woorden, maar daden
Dat het niet alleen bij mooie woorden alleen blijft, hebben voetballers in Sierra Leone inmiddels ervaren. In het door een burgeroorlog verscheurde land werden de afgelopen jaren voetbalcompetities gestart door Hummel – er is zelfs een speciale competitie voor spelers die als gevolg van de oorlog ledematen zijn verloren.
Ook in Afghanistan laat Hummel zien dat ze het verschil willen maken – daar wordt de hele nationale voetbalcompetitie mogelijk gemaakt en gesponsord door Hummel.
MVO als doel én middel
Maar al die goeddoenerij, is dat nou werkelijk alleen maar om de Boeddhistische vorm van karma? Eigenaar Stadil schudt lachend zijn hoofd. 'Ik mag dan overtuigd boeddhist zijn, maar dat betekent niet dat ik alleen groene thee drink, zit te mediteren en al mijn geld weggeeef aan goede doelen. Ik ben dol op geld verdienen, en op deze manier werkt het twee kanten op.'
Als voorbeeld neemt Stadil Afghanistan. 'De voetbalwedstrijd tussen Afghanen en ISAF-militairen werd wereldwijd door allerlei media opgepikt. Daar is het personeel bij Hummel ontzettend trots op. Ook onze klanten zien het en denken: ‘wauw, die doen mooie dingen! Hun waardering zien we terug in onze verkoopcijfers.'
En het maatschappelijke doel? 'Afghanistan kan weer als één land weer genieten van sport, waar dat jarenlang verboden was. In de stadions waar vroeger meisjes geëxecuteerd werden omdat ze van sport hielden, wordt nu vrouwenvoetbal gespeeld. En dat is voor mij de belangrijkste overwinning.'
Comeback
Stadil kocht Hummel in 1999 als sportmerk dat technisch gezien failliet was. Onder zijn leiding maakte het merk een spectaculaire comeback. Het is anno 2015 een van de meest gedragen handbalmerken en sponsort Eredivisieteams als FC Utrecht en Go Ahead Eagles.
Dit verhaal is een bewerking van een groot interview uit de huidige printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.