Nederland wordt al sinds de middeleeuwen gezien als het land van reizigers en exporteurs. Hoe staan we er anno 2006 voor?
’Aanpassen aan locale condities’ blijft de succesformule voor de succesvolle exporteur. Dit ervaren we dagelijks bij Fancom, dat ook op de internationale markt actief is. Kijkend naar de ontwikkelingen van de laatste jaren lijkt het wel of we steeds verder in onze Nederlandse cocon kruipen in plaats van open te staan voor zakendoen met anderen.
Exporteren betekent je klanten ontmoeten om relaties op te bouwen. Dus je moet reizen om er te komen. Er zijn echter steeds minder mensen die dit als een uitdaging zien. Reizen betekent openstaan voor nieuwe culturen, ander voedsel en andere interesses. We zien steeds meer hang naar eenheidsworst, gedreven door de Amerikaanse ’way of life’, die iedereen lijkt te willen kopiëren.
Grote winkelcentra hebben dezelfde winkels, of je nu in Amsterdam, Bangkok of Mexico City rondloopt. We komen dus overal hetzelfde tegen en lopen het grote gevaar oog voor de lokale details te verliezen en daarin zit nu net het verschil.
Het zoeken naar het individu achter je zakenpartner en weten wat zijn koopmotieven en vervolgens de koopmotieven van zijn klant zijn, maakt je uniek en geeft je die extra voorsprong bij het succesvol afronden van een business case.
Willen wij als BV Nederland ons hoofd internationaal boven water houden, dan hebben we aanwas nodig van jonge mensen die het bovenstaande als een uitdaging zien en daarvoor willen gaan. Dit betekent dat er aan de andere kant minder tijd is voor sport en ontspanning, want het kan wel eens zijn, dat je een weekend mist. Dit vraagt ook flexibiliteit van je sociale omgeving, want die druk is vaak veel groter, dan je in eerste instantie ziet. Daarnaast dient de werkgever de passende voorwaarden te creëren. Als onze overheid het echt meent met de langdurige ontwikkeling van de economie, dan moeten de juiste voorwaarden geschapen worden, met name op het gebied van kinderopvang en onderwijs. Hier kunnen we nog veel leren van onze zuiderburen.
Ja, we doen het nog steeds redelijk in de exportwereld. Echter, de actieve groep vergrijst en als we geen actie ondernemen, verliezen we het sturend aandeel in de export, onze toegevoegde waarde en worden we doorgeefluik naar het achterland. Ik ben ervan overtuigd dat niemand dat wil. Het hangt echter van onszelf af of we het laten gebeuren.
Erik Helmink
Manager Sales & Services Fancom
De volgende vraag is voor Jaap Brokking, directeur eigenaar van BBS Barneveld:
Hoe is het om te werken in een markt die zich beweegt als
een achtbaan?