Er rijden 2 Starbucks-treinen door Zwitserland, een pilot in afrondende fase. 'Binnen nu en 6 maanden gaat er iets gebeuren.'
Terwijl Starbucks in Nederland aardig aan de weg timmert, gebruikt het bedrijf Zwitserland als proeftuin voor spannende, nieuwe projecten. De nieuwe cornercafés binnen bedrijven werden daar als eerste getest en op dit moment heeft de koffieketen twee treinwagonfilialen door Zwitserland rijden, zo vertelt Frank Wubben, die tot voor kort managing director was van Starbucks Switzerland & Austria, tegen MT. Samen met SBB, de Zwitserse spoorwegen, is het bedrijf begin 2013 een pilot gestart om de koffieketen in treinstellen op te nemen.
In afrondende fase
Aan boord van twee intercitytreinen, die rijden tussen St. Gallen en Genève, zijn Starbucks-filialen gevestigd. Wubben: 'De pilot is in de afrondende fase. Binnen nu en zes maanden gaat er iets gebeuren', vertelt hij, ietwat mysterieus.
Op het hoofdkantoor in Zwitserland zijn de treinen nagebouwd, om ze te testen en personeel te trainen. Het project kent een geschatte investering van 1,4 miljoen Zwitserse frank (ongeveer 1,7 miljoen euro). De koffiebar heeft wifi voor klanten. Het is voor Starbucks weer een manier om een nieuwe doelgroep aan te boren, na stadsmensen, passanten op stations en werknemers bij bedrijven, waarvoor het bedrijf al retailconcepten voor heeft ontwikkeld. Zwitserland kent duizenden kilometers aan treinrails, dus potentie genoeg.
Meer innovatie van Starbucks
De trein met koffiefiliaal is slechts één van de innovatieve Starbucks-voorbeelden (al probeerde McDonalds het in het verleden ook al in de Zwitserse trein, zonder succes). Het bedrijf, dat volgens FastCompany op plek 24 van meest innovatieve organisaties ter wereld staat, bekijkt nieuwe projecten gemiddeld 6 tot 12 maanden aan voordat het idee op de markt wordt gebracht. Soms, aldus het tijdschrift, duurt het wat langer. De koffiesoort Blonde deed er 18 maanden over, terwijl de instantkoffie Via zo'n 20 jaar in ontwikkeling was.
MyStarbucks
Ruim vijf jaar geleden lanceerde Starbucks het crowdsourcingplatform MyStarbucks Idea, een idee dat ceo Howard Schultz kopieerde van Dell, dat eerder al met Dell's IdeaStorm kwam. Via het platform genereerde Starbucks meer dan 150.000 ideetjes, waarvan er 277 in de praktijk werden uitgevoerd. Enkele voorbeelden die op dit moment terug te zien zijn in de koffiefilialen: gratis wifi voor klanten, nieuwe smaken als Mocha Coconut Frappuchino en betere roerstaafjes. Onderstaande graphic werd in maart van dit jaar vrij gegeven door het bedrijf:
Mobiele voorloper
Een andere innovatie die Starbucks in Amerika een enorme voorsprong heeft bezorgd, is mobiel betalen. Daarmee experimenteert het bedrijf sinds 2009, toen het een mobiele toepassing voor iPhone en iPod lanceerde waarmee de loyaliteitskaart van Starbucks werd omgezet in een digitale variant. Gebruikers kunnen een tegoed op de Card uploaden en daarmee in de winkels betalen. In maart 2013 werd bekend dat Starbucks zo meer 3 miljoen mobiele betalingen per week verwerkt. Recentelijk lanceerde het bedrijf in de V.S. een toepassing waarmee gebruikers aan de hand van hun smartphones worden herkend in filialen van de koffieketen. Niet alles wat Starbucks aanraakt, verandert trouwens in goud. Een koolzuurhoudend koffiedrankje flopte in Amerika. Starbucks heeft er nog 'tonnen' van liggen, vertelde ceo Schultz eerder dit jaar tegen USA Today.