Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het swipe-effect, nu ook in de markt voor recruitment

Smartphone-app Tinder maakte online daten mainstream. Kan het swipe-effect ook de recruitmentmarkt op zijn kop zetten?

De samenvatting van dating-applicatie Tinder luidt als volgt: swipe, swipe en nog eens swipe. Een veeg naar links geeft aan dat je het getoonde profiel niet meer wilt zien, een veeg naar rechts is juist bedoeld om je interesse kenbaar te maken. Dankzij de smartphone-app is de markt voor online daten in korte tijd op zijn kop gezet – en mainstream geworden.

Miljoenen downloads

Alleen al op besturingssysteem Android is het programma tot op heden meer dan 10 miljoen keer gedownload, terwijl in Nederland begin dit jaar meer dan 1 miljoen mensen van de app gebruik maakten. Tinder, dat onderdeel is van internet- en mediabedrijf IAC, ziet inmiddels meer dan een miljard swipes per dag. Barclays denkt dat het bedrijf in 2015 zo'n 1 miljard dollar waard zal zijn en dat het over een paar maanden op 20 miljoen dagelijks actieve gebruikers zal zitten.

De swipes van Switch

Zoals Tinder de datingmarkt heeft veranderd, hoopt het Amerikaanse Switch de markt voor recruitment op zijn kop te zetten. Het heeft een app ontwikkeld (momenteel alleen voor de iPhone) die baanzoekers en recruiters anoniem aan elkaar koppelt. Baanzoekers zien de banen, recruiters de profielen van de baanzoekers. Allebei mogen ze swipen en als er een match is – in het geval ze beiden naar rechts swipen – dan krijgen ze allebei een notificatie. Het gesprek kan vervolgens formeel worden voortgezet per e-mail, of formeel in een chatvenster.

Het 5-seconden-principe

Switch heeft deze week 1,4 miljoen euro opgehaald bij verschillende investeerders, zo meldt Businessinsider. Oprichter Yarden Tadmore vertelt tegen de website dat het Tinder-model effectief is voor baanzoekers, omdat het zorgt voor makkelijk browsen.

'We opereren op basis van het 5-seconden-CV-principe. Dat is meestal de hoeveelheid tijd die een recruiter besteedt aan een CV. Ze scannen door de typische datapunten en gaan weer door.'

Voorlopig is de app alleen actief in New York en wordt het gebruikt door de wat hippere internetbedrijven. Switch geeft zelf aan dat Spotify, Soundcloud, Facebook, Pandora en People klant zijn. Uiteindelijk hoopt Switch geld te verdienen aan de recruiterskant, door ze om een fee te vragen. Opvallend feitje uit het CV van Switch-oprichter Tadmore is dat hij dit jaar een paar maanden in dienst is geweest bij IAC (inderdaad, het moederbedrijf van Tinder) als strategy consultant. Wellicht dat hij daar het swipen onder de knie heeft gekregen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De uitrol van Switch naar andere Amerikaanse steden staat op de planning, waarschijnlijk zal het nog even duren voordat de app de wijde wereld intrekt en in Nederland arriveert. Dat geeft bestaande spelers als Randstad, Monsterboard, de Nationale Vacaturebank en ook relatief nieuwe, wereldwijde spelers als LinkedIn nog even de tijd om te bedenken hoe ze moeten reageren op het swipe-effect in recruitment. Ondertussen wordt de gevestigde orde ook uit andere hoek aangevallen: Twitter wordt namelijk steeds belangrijker voor recruiters. Dit jaar was de hashtag #vacature het vaakst trending op het sociale netwerk. 

Beeld via Flickr.

Meer over banen zoeken: