Dit blijkt uit de recentelijk gepubliceerde: How much does your boss make? The effects of salary comparisons, geschreven door Zoe B. Cullen, assistent-hoogleraar aan Harvard Business School en Ricardo Perez-Truglia van UCLA’s Andersen School of Management.
Emails
De onderzoekers deden hun onderzoek bij een grote bank met duizenden medewerkers. Ze keken naar een groot aantal variabelen om te bepalen hoeveel moeite de medewerkers in hun baan staken. Zo onderzochten hoeveel emails iemand verstuurde en ontving, ze keken hoeveel tijd iemand op kantoor doorbracht. Ook keken ze naar wat mensen verdienden, waaronder ook de managers.
De factoren die in dit onderzoek van belang waren, was hoeveel mensen verdienden, hoeveel ze dachten dat hun collega’s verdienden en hoeveel plezier ze in hun werk hadden.
Om te zorgen dat mensen hun best deden bij het inschatten van de salarisinfo van hun collega’s kregen ze van HR een beloning als ze het correct hadden. Ze vonden dat minder dan een derde het salaris van hun collega’s konden raden, ondanks flinke beloningen.
Harder werken
Een van de effecten die de onderzoekers vonden was dat mensen die het salaris van hun directe manager wisten, harder gingen werken. Voor elk procent dat de manager meer verdiende dan de medewerker dacht, besteedden mensen 0,15% meer tijd aan hun werk.
Maar de extra tijd die mensen aan hun werk besteedden, verminderde als het verschil in niveau tussen de medewerker en de manager toenam. Als het verschil vijf niveaus was, dachten de medewerkers niet meer dat het binnen hun bereik was om het te halen.
Directe collega’s
Maar als kennis over het salaris van de leidinggevende motiveerde om meer te gaan werken, dan was het tegenovergestelde waar als het ging om kennis over de beloning van je directe collega’s.
Voor elk procent meer salaris dat een collega verdiende dan verwacht, werkten mensen 0.94% minder uren. Ook vonden de onderzoekers dat voor ieder procent dat een collega meer verdiende dan gedacht, nam de kans dat iemand vertrok met 0,225% toe.
Transparantie
De onderzoekers melden dat de uitkomst van dit onderzoek betekent dat het voor werkgevers slim kan zijn om goed na te denken over transparantie over salarissen. Zo kan het lonen om salarisverhogingen te koppelen aan promoties in plaats van prestaties tegenover collega’s. Want terwijl alleen een salarisverhoging de motivatie van de collega’s verlaagt, helpt een promotie de productiviteit van iedereen omhoog.