Als u dit leest, staat u voor de verandering eens niét in de file. Diezelfde file bezorgt u dagelijks kopzorgen? Dan verdient De Partij van de Filerijder wellicht uw steun. Initiatiefnemer Luc van Bussel licht zijn plannen toe. Terwijl hij vaststaat op de A27.
De dieren zijn tegenwoordig ruimschoots vertegenwoordig in het parlement, nu is het blijkbaar de beurt aan de filerijder. Luc van Bussel, directeur van Profile International, is de man achter het plan. Plan, want het is nog niet zeker dat De Partij van de Filerijder er daadwerkelijk komt. Eerst wil Van Bussel steunbetuigingen verzamelen van minimaal 5 procent van de Nederlandse autobezitters. “Daarna komt er óf een politieke partij uit voort, of we nemen het thema mee naar een bestaande politieke partij.”
Inmiddels zijn er al 1300 steunbetuigingen binnen. “Vooral via de digitale, want die hapert niet.” Er is dus interesse voor de nieuwe service van Van Bussel, die niet geheel toevallig directeur is van autoservicebedrijf Profile International. “Het fileprobleem stoort mij als privépersoon, maar ik doe dit ook omdat het mijn klanten irriteert.” Volgens de directeur doet de Tweede Kamer onvoldoende aan het probleem. “Het belangrijkste doel is om een sterker geluid te produceren dan nu hoorbaar is. Ik breng geen inhoudelijke oplossingen, die liggen er al genoeg. Wat vooral ontbreekt is daadkracht, bevoegdheid, macht en mandaat om een beslissing te nemen.”
Het gevolg is dat er niets gebeurt. “Het fileprobleem is een ramp, een crisis. Dat vraagt om crisismanagement, maar dat is er niet.” Daardoor blijft de ramp groeien en als dat zo door blijft gaan, wordt het lastig om deze te bestrijden met normale maatregelen, aldus Van Bussel. “Camiel Eurlings wil snelheid maken, maar hij komt toch weer met een commissie. Het poldermodel wordt zo een moddermodel. Ik noem dat ook wel het Madurodambeleid. We zijn op verschillende vlakken nummer één in Nederland, maar op het wegennet doen we er niets mee.”