Het binnenhalen en vasthouden van toppersoneel is in steeds meer sectoren cruciaal, maar het businessmodel van de 20e eeuw is daar niet ideaal voor. Vinden ze bij The Member Company (TMC) in Eindhoven. Ze hebben iets nieuws bedacht: ‘werkondernemerschap'. Met opmerkelijk succes.
Ga maar na: in 2000 ging het bedrijf van start, maar pas in 2004 bij het aantrekken van de economie werd het groeipad ingezet. In november 2006 ging TMC naar de beurs (Alternext) met inmiddels 175 man personeel. Ruim een jaar later zijn dat er meer dan 400. TMC is een technisch advies- en detacheringsbedrijf op het gebied van ict en bouwkunde. Vergelijkbaar met een automatiseringsbedrijf en ingenieursbureau, maar met kenmerkende verschillen in de manier waarop met de mensen wordt omgegaan.
Werkondernemers
"Hoogopgeleide werknemers raken soms teleurgesteld in hun werkgever," zegt commercieel directeur Luuk Jeuken. "Ze willen zich verder ontwikkelen, maar missen aandacht en steun van hun directie. Ze hebben nauwelijks invloed op hun werkomstandigheden en voelen zich ingeperkt door een concurrentiebeding. Ze weten wat ze waard zijn, maar voelen zich gebruikt als melkkoe."
‘Werkondernemerschap' noemen ze het model dat TMC heeft ontwikkeld om het kostbare arbeidspotentieel te binden. Vaste elementen zijn een langdurige arbeidsrelatie, winstdeling, coaching en werken in gespecialiseerde businesscellen. "Andere bedrijven doen ook aan winstdeling of coaching," aldus ceo Thijs Manders. "Bij ons is het een samenhangend pakket. Het schept duidelijkheid."
In principe wordt gewerkt met contracten voor onbepaalde tijd. Werknemers krijgen, afhankelijk van hun ervaring, een percentage van de overwinst die hun projecten genereren. De divisies waarin de organisatie is verdeeld zijn gericht op inhoudelijke specialisaties zoals mechatronica en embedded software. De mensen zitten dus met hun vakbroeders ‘bij elkaar'. "Het schept een band", zegt chief operations officer Roy Roosen. Een concurrentiebeding hoeven de TMC-medewerkers niet te ondertekenen. "We geloven in onze eigen kracht," aldus Roosen. Kenmerkend voor de platte organisatie is dat twee van de directieleden, Roosen en Jeuken, geen eigen werkplek hebben.
Coach in huis
TMC heeft in korte tijd een hoog kennisgehalte bereikt. Van de vierhonderd werknemers zijn er ongeveer honderd gepromoveerd. Essentieel is de aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van de mensen, aldus Thijs Manders. Coaching is een vast onderdeel van de begeleiding, met coaches die bij TMC in dienst zijn. Bij binnenkomst van de medewerkers wordt een ‘nulmeting' gedaan om de vaardigheden in kaart te brengen. Gaandeweg wordt bekeken welke extra trainingen nodig zijn. Manders: "De mensen die bij ons werken beschikken over enorm veel technische kennis. Maar ze willen niet alleen hun kennis uitbreiden, kenniswerkers vinden het vaak het allerleukst om hun expertise over de bühne te krijgen en in de praktijk te brengen. Ook daar kunnen we de mensen verder in helpen."
V.l.n.r. Luuk Jeuken (commercieel directeur), Thijs Manders (ceo), Pieter van den Tillaart (cfo), Roy Roosen (operations).