In vijf jaar is Qurius gegroeid van een noodlijdende automatiseerder naar een middelgrote multinational. Het geheim: focus en goede managers.
Tien jaar geleden ging ict-bedrijf Qurius naar de beurs, maar de zaken gingen niet altijd even florissant. Het dieptepunt, tijdens de crisisjaren 2001-2003, was een beurskoers van 8 eurocent. Qurius (dat toen nog Magnus heette) stond dicht bij de afgrond. De raad van bestuur trad af en medeoprichter Fred Hermans keerde terug als ceo. De nieuwe strategie heeft daarna alleen maar groeicijfers opgeleverd.
Qurius legde zich volledig toe op Microsoft-producten ten behoeve van middelgrote bedrijven. Niet alleen met automatiseringsdiensten, maar ook licenties. "Het voordeel is dat je een betere band met de klanten hebt", zegt Hermans. Het is een specialisme waar, gezien de snel stijgende omzetten, duidelijk belangstelling voor bestaat. Niet alleen in het Nederlandse bedrijfsleven. Het internationale netwerk van Qurius werd snel uitgebreid, vooral door de fusie met Watermark in 2006.
Inmiddels werken meer dan duizend mensen bij Qurius. Het bedrijf is met 41 kantoren actief in 11 landen: een middelgrote multinational dankzij de focus op één softwareleverancier en één klantengroep. "Qurius is méér is dan een verzameling gekochte bedrijven", zegt raad van bestuurslid Frank van der Woude. "De vestigingen werken zo veel mogelijk samen en oplossingen die in het ene land ontwikkeld zijn, zijn ergens anders ook nuttig."
Hoe stuur je met een driekoppig mt een organisatie verspreid over 11 landen aan? "Met een decentrale organisatie en winstverantwoordelijke managers in de kantoren", zegt Hermans. "Dat lukt alleen als je daar de juiste mensen hebt zitten. Zonder goede vestigingsmanagers is het kansloos."