In het Duitse Wilhelmshaven gebeurt het dan eindelijk: ss Rotterdam wordt schoongemaakt. Het vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn blijft behouden. Infinity Special Projects durfde de opdracht aan.
"Ik geef u de naam Rotterdam en wens u behouden vaart", sprak koningin Juliana op 13 september 1958 bij de doop van het Stoomschip Rotterdam. Haar wens kwam uit, het trotse vlaggenschip stak talloze malen de oceaan over en bezorgde de opvarenden met zijn fraaie lounges en balzalen een onvergetelijke reis. In 2000 werd het, sterk verouderd, uit de vaart genomen. Maar dan? Niemand weet raad met het schip. Het blijkt vol asbest te zitten en zou, voor hergebruik, grondig moeten worden gesaneerd. Sloop is gezien de historische waarde eigenlijk geen optie.
Handschoen
De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron heeft het schip overgenomen. In Wilhelmshaven moet het worden schoongemaakt. Een project zonder weerga: het ss Rotterdam is 230 meter lang en heeft 14 dekken. Niet minder dan 1500 ruimtes (hutten, zalen) moeten worden gesaneerd. Paul Hakker, directeur Infinity: "In zijn soort is het de grootste maritieme opdracht ter wereld."
Infinity Special Projects is een werkmaatschappij van de Infinity Groep, specialist in asbestsanering. Voordat de megaklus werd aangenomen, hebben ze zich bij Infinity ook wel even achter het oor gekrabd. Bij zo'n enorm vaartuig uit de jaren vijftig weet niemand van tevoren wat je allemaal tegenkomt. De originele details moesten zo veel mogelijk bewaard blijven. Houten panelen worden nu stuk voor stuk verwijderd, schoongemaakt, en opgeslagen voor toekomstige restauratie.
Kledingsetjes
Bijna een jaar wordt er nu al door zo'n driehonderd mensen gewerkt. De veiligheidseisen zijn streng – tien procent van de werknemers zijn veiligheidsmensen. Infinity gooit zelfontwikkelde technieken in de strijd zoals een stofzuiger ter grootte van een huis, om het asbest weg te zuigen. Het wordt verwijderd met bevroren kooldyoxide, een technologie afgekeken uit de drukkerijwereld. De logistiek is indrukwekkend: dagelijks moeten vele honderden kledingsetjes klaarliggen (ze worden na het afdouchen, drie keer per dag, weggegooid). Naast honderden maskers, broodjes en koppen koffie.
Zonder stroom
Nadat de ruimtes door een laboratorium zijn onderzocht, worden ze vrijgegeven. Na sanering wordt het ss Rotterdam heringericht en komt het in de Maashaven te liggen, als fraaie locatie voor onder andere een theater, hotel, congrescentrum en museum.
Het is de klus van hun leven voor directeur Paul Hakker en projectmanager Gert Jan van Tol, die bijna dag en nacht in zijn kantoor langs de kade te vinden is. "Onze berekeningen van de hoeveelheid werk en kosten blijken tot nu toe precies te kloppen", zegt hij niet zonder trots. Ook in het stadje Wilhelmshaven zijn ze blij met Inifinity en alle hotelovernachtingen en maaltijden. Hoewel, "de eerste keer dat we alles hadden geïnstalleerd en de lampen aanzetten om aan het werk te gaan, zat Wilhelmshaven zonder stroom", lacht Hakker.