Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het mt van Bloemenveiling Aalsmeer

Als bloemen écht van mensen houden, kan geen baan zo liefdevol zijn als die van directielid bij Bloemenveiling Aalsmeer. Hier vinden dagelijks twintig miljoen bloemen en twee miljoen planten hun weg naar de wereldmarkt.

Bloemenveiling Aalsmeer is 365 dagen per jaar, zeven dagen per week, 24 uur per dag in bedrijf. De driekoppige directie bemoeit zich dan ook niet of nauwelijks met de dagelijkse gang van zaken, meldt de hoogste baas Timo Huges. “Het starten van de veilingklokken om zes uur ’s ochtend is niet aan ons. Onze taak is het om de boel hier op hoofdlijnen te sturen. Wel kom ik minstens twee keer per week vroeg naar de veiling. Ik loop dan bewust over de vloer terug naar mijn kantoor om te horen wat er zoal speelt. Dat krijg ik namelijk niet als ik achter mijn bureau zit, ook al staat de deur meestal open.”
Huges is een relatieve nieuwkomer in de wereld van de sierteelt. Hij trad vorig jaar mei aan als directievoorzitter. Ook financieel directeur Rens Buchwaldt is pas een paar maanden in dienst in Aalsmeer. Dit gebrek aan dienstjaren wordt echter volledig gecompenseerd door commercieel directeur Jan Straver. Huges: “Jan is een oude rot in het vak. Hij is hier al 25 jaar, direct of indirect, betrokken bij de commerciële zaken. Hij begrijpt tot in de haarvaten de wereld van de klanten, de kwekers en de producten. Dat is belangrijk in een coöperatieve omgeving als deze, waar de leden aandeelhouder zijn.”
Diezelfde leden spelen een doorslaggevende rol bij de fusieplannen van Bloemenveiling Aalsmeer en Flora Holland uit Naaldwijk. Huges, de beoogde topman van de nieuwe afzetcombinatie met een jaaromzet van 4 miljard euro, en zijn collega’s wacht de komende maanden een belangrijke taak. “In september valt tijdens de ledenvergaderingen hier en in Naaldwijk de definitieve beslissing. Twee derde van de aanwezige leden moet voor stemmen. Daartoe organiseren we de komende maanden bijeenkomsten, vergaderingen en roadshows. Niet alleen om ons verhaal te doen, maar vooral om te luisteren naar wat onze leden én onze klanten belangrijk vinden.”

Met de klok mee: Rens Buchwaldt, Jan Straver, Timo Huges

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.