Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het managementteam van FlevOnice

Groot denken, we zouden het in Nederland verleerd zijn. Ga maar eens langs bij FlevOnice in Biddinghuizen. Van zo'n schaatsbaan is er maar één in de wereld.

 

Hoe kom je erop een vijf kilometer lange schaatsbaan aan te leggen? Henk Ketelaar liep al tien jaar met het idee rond. Ketelaar is algemeen directeur en eigenaar van Dorhout Mees in Biddinghuizen: golf-, sport- en congrescentrum met hotel en restaurants. Hier wordt al jaren groot gedacht, het aantal golfbanen is gestaag gegroeid tot 54. "Een rondje schaatsen om heel Dorhout Mees heen", zegt Ketelaar, "dat leek me wel wat."

Toevallig had marathonschaatser Jan Maarten Heideman een soortgelijk plan in het hoofd. Hij kreeg Essent zo ver om een haalbaarheidsonderzoek te financieren naar een vijfkilometerbaan. Na de presentatie van het onderzoek ging de telefoon: Henk Ketelaar aan de lijn. Ketelaar is geen onbekende in de schaatssport. Vóór hij het te druk kreeg met Dorhout Mees reed hij lange afstanden. Toen de eerste alternatieve elfstedentocht op de Weissensee werd gehouden, was Ketelaar een van de deelnemers. "Met het bloed in de schaatsen", aldus zijn vrouw Joke Kuiper.

Ideale figuur

Schaatser Jan Maarten Heideman: "Ketelaar was de ideale figuur om deze baan aan te leggen. Hij kent de cultuur in de schaatswereld en heeft als ondernemer de nodige contacten." Maar een mooi plan alleen is niet genoeg. Ketelaar: "Talloze mensen hebben me voor gek verklaard." De bureaucratie dreigde zand in de wielen te strooien. "Laat ik voorop stellen, de lokale en provinciale overheden hebben erg hun best gedaan", zegt hij. "Maar we hadden allemaal te maken met de regels zoals we ze eenmaal in Nederland bedacht hebben. Ook de overheden hadden daarmee te maken. Ook voor ambtenaren zijn die regeltjes soms onwerkbaar."

Het werd geen rondje om Dorhout Mees heen, maar een baan die zich in grillige bochten door Flevoland slingert. De baan is zo gemaakt dat hij 's zomers kan worden gebruikt voor outdoorsporten zoals paardensport. Naast de schaatsbaan ligt een asfaltbaan, geschikt voor skaten of skeeleren. Sinds de opening in 2007 zijn er ups en downs geweest. In sommige weekenden stonden er meer dan 4000 bezoekers per dag op de baan voor een dagje ouderwetse ijspret.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grotemensenziektes

Maar door technische problemen kon de vijfkilometerbaan delen van de winter niet worden gebruikt. "Mankementen in de flow verdeling," volgens Ketelaar. "Men zegt dat het kinderziektes zijn, maar ik noem dat grotemensenziektes. Het zijn volwassen ingenieursbedrijven die het allemaal hebben doorgerekend en me hebben verzekerd dat het kon."

Henk Ketelaar en zijn zoon Roel, die de dagelijkse leiding bij FlevOnice in handen heeft, blijven vol vertrouwen. De technische mankementen worden na het schaatsseizoen verholpen. "Volgend seizoen hebben we honderd schaatsdagen", zegt Henk. Zijn vrouw Joke: "Hij is schorpioen. Hij bijt zich ergens in vast en laat niet meer los."