Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Henry John Heinz: de ketchupkoning

Henry John Heinz was naast geboren ondernemer ook een uitstekend marketeer. Wat begon met de verkoop van mierikswortel groeide uit tot een miljardenconcern.


NAAM-MAKERS

Als naamgever van hun bedrijf groeiden ze uit tot wereldmerk. In deze serie portretteert MT bekende ondernemers waarvan de naam is vereeuwigd.

Vandaag: Henry John HeinzAls zoon van Duitse immigranten wordt Henry John Heinz geboren als Amerikaan op 11 oktober 1844. Zijn vader verdient het geld in de bakstenen-business. Op 6-jarige leeftijd verhuist het gezin naar een klein stadje in Pennsylvania. Ma Heinz verbouwt hier wat groenten in de achtertuin en Henry John (roepnaam: Harry) helpt volop mee. De jongen heeft een aangeboren handelsgeest. Al op 8-jarige leeftijd gaat hij met een mandje versverbouwde groenten en mierikswortel de deuren langs. In de jaren die volgen bouwt de jongen een aardige klantenkring op.

Heinz, Noble & Company

In 1869 gaat Henry John, dan 25 jaar oud, in zee met zijn buurman. Onder de naam ‘The Anchor Pickle and Vinegar Works’ verkoopt het tweetal allerlei smaakmakers aan lokale kruideniers. Vooral de mierikswortel van moeders eigen recept blijkt in trek. Ze doen het spul met opzet in doorzichtige flessen om de puurheid en kwaliteit te laten zien. Het eigen sausmerk wordt al snel een succes. De mannen veranderden hun bedrijfsnaam in ‘Heinz, Noble & Company’en breiden het productenaanbod uit met onder meer augurken, zuurkool en azijn. Ondanks de snelle groei gaat het bedrijf in 1875 failliet als gevolg van overproductie en problemen bij de bank. Maar Henry John zit niet bij de pakken neer. Hij gelooft heilig in de kwaliteitproducten die hij in de jaren daarvoor heeft verkocht en binnen een jaar later heeft hij de zaken alweer opgepakt, dit keer samen met zijn broer en neef Frederick.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

57 varities

In 1876 lanceert F & J Heinz het product waar het bedrijf tot op de dag van vandaag bekend om staat: tomatenketchup. Maar daar blijft het niet bij. Pasteitjes, olijven, diverse pepersauzen, zilveruitjes, mosterd, bonen en soep worden aan het assortiment toegevoegd. Een van de succes-pijlers is het marketingvernuft van Henry John. Een paar jaar eerder reist hij met de trein in New York als hij een advertentie ziet staan voor ’21 soorten schoenen’. Daar laat hij zich door inspireren. Heinz wordt het merk met '57 varities’. Al verkopen de heren op dat moment al veel meer soorten producten, volgens Henry John bekt dit lekker en heeft het getal 7 het psychologische voordeel dat het mensen van alle leeftijden zou aanspreken. Nog altijd wordt deze slogan gebruikt op een aantal producten van Heinz. In 1888 koopt de oprichter zijn broer uit en gaat het bedrijf verder als H.J. Heinz Company.

Heinz groeit hard

Nog voor de eeuwwisseling bereikt Henry John de status van miljonair. Zijn bedrijf verkoopt op dat moment tientallen soorten producten in Amerika en op het Europese continent. Zijn zoon Howard neemt gaandeweg de eerste jaren van de nieuwe eeuw beetje bij beetje de leiding van het bedrijf over. Henry John sterft op 14 mei 1919. De groei van Heinz zet in de decennia die volgen echter onveranderd door. In 1972 is de omzet gestegen naar 1 miljard dollar. Heinz verkoopt vandaag de dag wereldwijd zo’n 1300 verschillende producten. Van mosterd tot babyvoeding, sandwichspread en natuurlijk… de wereldberoemde ketchup.

Eerder in deze serie: