KLM, Hema, ABN Amro. Drie voorbeelden van oernederlandse bedrijven die in buitenlandse handen zijn gevallen. De BV Nederland staat in de uitverkoop, heet het dan zo mooi.
Maar van een uitverkoop wil Wouter Bos niets weten. Hij noemde dit begin september tijdens een symposium van het Holland Finance Center een mythe. Volgens de minister van Financiën investeren ‘wij' nog altijd meer in het buitenland dan vice versa. Toch is het wel het gevoel dat overheerst bij menig landgenoot. Een gevoel dat door Bos op dezelfde bijeenkomst werd afgedaan als 'een misplaatst oranjegevoel'. Vreemd, want ik zou juist willen spreken van een gekrenkt oranjegevoel. En dat gevoel zit diep, veel dieper dan Bos denkt.
Maar gelukkig is er een bedrijf dat iets aan dit vervelende gevoel gaat doen: Heineken. Vanzelfsprekend zou je bijna zeggen, want de bierbrouwer heeft zich de afgelopen 15 jaar maar wat graag geïdentificeerd met het oranjegevoel. Oner andere door het inmiddels wereldberoemde Olympische Holland House (zie pagina 54). Heineken heeft dan ook besloten om de uitverkoop van het Nederlandse bedrijfsleven een halt toe te roepen.
Heineken gaat op oorlogspad. In Engeland nog wel, bierland bij uitstek. Heineken heeft namelijk zijn zinnen gezet op Scottish & Newcastle, de grootste bierbrouwer van Goot-Brittannië. Weliswaar zeer tegen de zin van de Britse brouwer – die ook bezig is met een tegenzet -én met behulp van het Deense Carlsberg, maar een kniesoor die daarop let.
Zoals een kniesoor er waarschijnlijk ook op zou wijzen dat Heineken misschien wel iets goed te maken heeft met de Nederlandse bevolking. Immers, het bedrijf wordt ervan beschuldigd verboden prijsafspraken te hebben gemaakt met collega-brouwers Grolsch, Bavaria en Inbev, waardoor de consument jarenlang te veel heeft betaald voor zijn biertje. Voor deze kartelvorming heeft Heineken van de Europese Commissie overigens een boete opgelegd gekregen van 219 miljoen euro, maar daartegen is de brouwer in beroep gegaan. Achter de plannen van Heineken kan in mijn ogen maar één gedachte schuilen: het oranjegevoel terugbrengen in het Nederlandse bedrijfsleven. Een lovenswaardig streven. Wie volgt?
Meer over dit onderwerp:
- Nieuw drankje Heineken is doelgroeponderschatting
- Heineken valt uit wereldtop van merken
- Trots op Holland