De Opel Insignia heeft veel kwaliteiten. De belangrijkste voor de zakelijke markt heeft hij lang moeten missen: een verbruik dat leidt tot de lage bijtelling van 20 procent voor leaserijders. Dat wordt vanaf de AutoRAI opgelost.
De catalogusprijs van de voortreffelijke middenklasser Insignia vertoont al de neiging iets hoger te liggen dan wat formaat betreft vergelijkbare auto's als de Volkswagen Passat, Peugeot 508 en Ford Mondeo. Dan is het zeker belangrijk om een '20 procenter' in de prijslijst te hebben staan; een uitvoering die dankzij een zuinig dieseltje, start&stop, banden met lage rolweerstand en nog wat grappen op papier 116 gram CO2 per kilometer uitstoot of minder, en daardoor in aanmerking komt voor de lage bijtelling.
160 pk
Opel had die voor de Insignia niet, terwijl voor de Passat, die absolute koning van deze klasse, 80 procent van de verkopen bestaat uit zuinige Bluemotion-varianten. Opeldirecteur Freddy Mulder klonk daarom bijna als een kind zo blij, toen hij vorige week mocht aankondigen dat zij techneuten de Insignia in de 20 procentsklasse hebben gekregen, in alle carosserievarianten. "Ik ben hier enorm enthousiast over; dit geeft ons merk de boost die we hard nodig hebben, hiermee zal het zeker lukken. "Over de toegepaste techniek blijft hij vaag, maar niet over het vermogen: 160 pk. Dat is verbluffend veel, en een stuk meer dan de 105 of 112 pk waarmee genoemde concurrenten zich moeten behelpen.
Ook 20% op LPG
De 20 procenter is 'te bestellen met ingang van de AutoRAI', meldt Opel. Wanneer hij ook daadwerkelijk leverbaar wordt, blijft nog even open. Later dit jaar volgt er ook een 20 procents benzineversie van de Insignia, en dat zou een primeur zijn voor het D-segment. Opel realiseert dit mede door een gastank af fabriek te leveren.
Groen offensief
De groenere INsignia's vormen onderdeel van een groen offensief dat Opel inzet. Nu al scoort het prima met de kleine Corsa, die 14 procent bijtelt en zelfs wegenbelastingvrij is. De Corsa krjigt gezelschap van een 14 procents benzinebroertje op LPG. De nog kleinere Agila krijgt ook een LPG-variant in de 14 procentscategorie. De Astra krijgt er een variant bij, zuinig genoeg voor 20 procent bijtelling. Ook de voor de particuliere markt belangrijke mini-MPB Meriva schopt het niet tot de allerzuingste klasse: Opel belooft er een diesel- en benzineversie van die beide 20 procent bijtellen en dus ook niet belastingvrij zijn.
MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl