Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Haal energie uit het fiksen van problemen

Werknemers doen lang niet altijd wat jij wilt. Toch heb je zelf in de hand of je als manager lijdt of leidt. Met dit stappenplan wordt leidinggeven weer leuk.

Baal jij ook regelmatig dat je mensen niet op tijd komen, dat ze hun afspraak niet nakomen of de kantjes er vanaf lopen? Kortom: dat ze niet doen wat jij graag wilt? Terwijl je veel tijd en energie stopt in het willen veranderen van deze zaken. Tijd, die je liever wil besteden aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van je team en aan het doorvoeren van nieuwe plannen?

Veel managers verliezen veel tijd en energie bij het oplossen van bovengenoemde problemen. Jammer genoeg kunnen ze hier niet effectief mee omgaan. Gelukkig zijn er mogelijkheden om op een effectieve manier genoemde problemen op te lossen. Sterker nog, je kunt zelfs leren hoe je energie krijgt van dit soort situaties. Maar dan moet je wel een nieuwe mindset ontwikkelen. Zodat je op een andere manier naar dezelfde situatie leert kijken. Hieronder beschrijf ik die mindset.

Gevecht met de realiteit

Ik durf te stellen dat ons grootste lijden wordt veroorzaakt door ons gevecht met de realiteit. Wat bedoel ik hiermee? Elke werkdag word je geconfronteerd met onverwachtse zaken: je mensen klagen, ze luisteren niet naar je, ze zijn in jouw ogen niet gemotiveerd, ze functioneren niet voldoende, je eigen manager luistert niet naar jou, je staat in de file etc. Dit noem ik de realiteit: zaken die, of je dit nu wil of niet, gewoon gebeuren.

Bovengenoemde situaties kunnen snel leiden tot een ontevreden gevoel. Je baalt, bent geïrriteerd, verliest energie en komt misschien wel klagend thuis. Waarom? Omdat je veel tijd en energie stopt in het willen veranderen van genoemde situaties, terwijl dat niet gebeurt. Je denkt dat jij de realiteit kan veranderen. Jouw invloed kan ervoor zorgen dat de ander op tijd komt. Tenminste dat denk je. Maar je komt bedrogen uit. Jij kunt de realiteit niet veranderen. Dat kan alleen die ander.

Wens versus realiteit

Er is dus een gat tussen wat jij wilt en de realiteit. Jij probeert het gat te dichten en wanneer dat niet lukt raak je gefrustreerd. Hoe effectief is dat? Het houdt overigens niet in dat je geen verandering mag verwachten van mensen om je heen. Natuurlijk mag dat. Een belangrijke taak van jou als manager is het ontwikkelen van je team. Verandering is wel degelijk nodig. Je mag gerust het gat tussen de realiteit en wat jij wilt dichten. Sterker nog, ik denk dat jij bent aangenomen om zaken in beweging te krijgen en om je team te veranderen.

Gat dichten

Er zijn twee manieren om het gat tussen wat jij wilt en de realiteit te dichten: de effectieve en niet-effectieve manier.

De niet-effectieve manier: Deze ontstaat als je stress, spanning of kramp ervaart en daardoor in negatieve emoties belandt. Je creëert hierdoor een ontevreden gevoel bij jezelf en reageert dit af op de ander. Bijvoorbeeld door geïrriteerd te roepen: 'kom nou eens op tijd!' Denk je echt dat die ander door jouw gesnauw of vervelende opmerking de volgende keer op tijd komt? Die kans is niet heel groot.
Een manager die snel in de irritatie schiet komt niet respectvol over. Deze manager heeft vaak helemaal geen aandacht en begrip voor de ander, terwijl dat vaak hard nodig is in dergelijke situaties. Waarschijnlijk bereik je het tegenovergestelde effect: je mensen nemen je niet al te serieus en gaan gewoon door met wat ze doen.

De effectieve manier: Door je mindset als volgt te veranderen: accepteer dat de realiteit is wat het is. Door werkelijk in te zien dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag. Mensen komen nou eenmaal afspraken niet na, er zijn medewerkers die niet functioneren etc. Dit is de realiteit en dat kun je maar beter accepteren. Realiseer je ook dat jouw frustratie over die ander van jou is. Daar heb je ook verantwoordelijkheid voor te nemen.

Acceptatie

Bedenk wel dat acceptatie een tussenstap is. Acceptatie levert namelijk altijd een vorm van rust en ontspanning op. Ga maar eens na bij jezelf: als jij iets accepteert, wat doet dat met jou? Welk gevoel creëer je dan? Dit gevoel is nodig om de volgende stap te maken. Pas dan sta je open voor nieuwe mogelijkheden en kun je op zoek naar die effectieve manier die bij je past.

Het betekent niet dat je altijd maar moet accepteren dat iemand iets uit gewoonte doet en dat je daar geen consequenties aan mag verbinden. Natuurlijk mag je iemand aanspreken op onwenselijk gedrag. Sterker nog, dit is noodzakelijk. Doe dit alleen op een manier die aansluit bij wie jij als manager wilt zijn en verlies je niet in negatieve emoties. Weet van jezelf welke waarden voor jou leidend zijn wanneer je leiding geeft.

Van lijden naar leiden

Het stappenplan van lijden naar leiden:

  1. Stel vast tegen welk probleem je aanloopt.
  2. Bedenk wat hier de realiteit is. Omschrijf dit zo feitelijk mogelijk.
  3. Accepteer de realiteit. En voel wat dit met je doet.
  4. Bedenk wie jij als manager wilt zijn? Welke waarden vind jij belangrijk? Schrijf deze op.
  5. Bedenk welke acties jij wilt oppakken om je boodschap over te brengen.

Ontdek dat deze manier positieve energie oplevert. Gun jezelf deze uitdaging en merk dat je effectief met de realiteit om kunt gaan. Vanuit de mindset dat de realiteit er nu eenmaal is. Je kunt er beter van genieten dan tegen vechten.


Eerdere bijdragen:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur: Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Deze tekst is afkomstig uit haar gratis eBook ‘In 12 oefeningen effectief leren managen’. Dit gratis ebook ontvangen? Kijk dan op Buro Kracht.

Over het podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.