Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grote ontslaggolf op komst

Komend jaar is 62 procent van de bedrijven van plan personeel te laten afvloeien. "Zet budgetten gerichter in om het juiste talent te behouden."

 

Uit de rewards trend survey van Towers Watson komt naar voren dat 62% van de bedrijven in 2010 van plan is personeel te laten afvloeien. Het onderzoek is internationaal uitgevoerd, waarbij binnen Nederland 34 grote bedrijven zijn onderzocht waarvan 41% van de respondenten meer dan 10.000 werknemers in dienst heeft.

De ondervraagde bedrijven zijn pessimistisch over het komende jaar en geven aan door te gaan op de ingeslagen (bezuinigings)weg, maar geven tegelijkertijd aan dat ze direct hun acties zullen aanpassen als het weer beter gaat. En dus zullen ze wellicht zeer snel weer nieuw personeel aannemen, als de economie weer aantrekt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kaasschaaf

"De bereidheid om fors in te grijpen is groter", zegt Raymond Welmers, die bij Towers Watson de afdeling die advies geeft over beloningsvraagstukken aanstuurt. "Maar als bedrijven weer de mogelijkheid krijgen om fors te groeien, zullen ze dat ook meteen doen. Vroeger waren organisaties na een crisis veel terughoudender. Het gaat hier steeds meer op Amerika lijken wat dat betreft, daar zijn bedrijven ook gewend om soepel mee te bewegen met de trend."
 
Volgens Welmers gaan bedrijven tegenwoordig anders (lees: slimmer) om met de HR-budgetten. En als ze dat nog niet doen, zouden ze dat moeten doen. De kaasschaaf heeft bij bezuinigingsrondes plaatsgemaakt voor een gerichte aanpak. "Bepaalde functies worden uit de wind gehouden. Goede mensen moeten altijd vastgehouden worden, dat hebben bedrijven inmiddels wel geleerd. De talentontwikkeling loopt door, terwijl daar vroeger in tijden van crisis al snel mee werd gestopt."

Verschil maken

De kaasschaaf haalde overal een beetje budget weg, bij de gerichte aanpak wordt voor elke geïnvesteerde euro bekeken of deze bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen. Welmers: "Als je een warenhuis bent dat het verschil maakt op de werkvloer, met behulp van service naar de klant, dan moet je talent behouden dat zich daar op richt. Maar draait het in je warenhuis om lage kosten, dan moet je vooral investeren in inkoop en logistiek. De mensen in de winkels maken dan niet het verschil."
 
Het personeel van een organisatie wordt nog te veel beloond op basis van één uniform arbeidsvoorwaardenpakket, zegt Welmers. "Het loont om het aanbod binnen human resources te differentiëren. Dan wordt het een soort maatwerk, ook op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden."

hrm