Vindt u het ook zo jammer van ABN Amro? Nee, niet echt, zo blijkt uit een poll onder de lezers van MT.nl. Bijna 60 procent ligt er niet wakker van dat de bank verleden tijd is. Niet iedereen is het daarmee eens. Zoals Jaap van Duijn: "Het was onnodig, Groenink heeft gefaald."
2007 is het jaar van ABN Amro. Of beter gezegd, het laatste jaar van ABN Amro. Jammer, zegt Cees van Riel, hoogleraar corporate communications: "Het was één van de kroonjuwelen van de Nederlandse economie. Tot Groenink ging alles ook goed, maar aan de andere kant is dit nu eenmaal de realiteit. Het is een verschijnsel dat hoort bij het open karakter van de wereldeconomie, maar het was niet nodig geweest. Zonde."
Ook oud Robeco-directielid Jaap van Duijn geeft de schuld aan Groenink. "Het was onnodig. Groenink heeft gefaald. Er is op teveel paarden gewed en de strategie is te vaak aangepast. Niemand riep dat de bank verkocht moest worden. Die 1,5 % wordt de aanleiding voor een verkoop, bizar. Het was beter geweest als Groenink was opgestapt. Er was geen noodzaak om met andere partijen te praten."
Toch gebeurde het. René ten Bos, hoogleraar filosofie en organisatiekunde, en uitgever Michel van Troost, leggen bij het antwoord op de vraag de nadruk op de nationalistische sentimenten die naar boven kwamen. Ten Bos: "Het is een oninteressante gebeurtenis. Ik vind de reacties overdreven." Van Troost: "Wat heb je aan nationalistisch zijn als je in het krachtveld van internationale concurrentie ten onder gaat? Je moet mee met die trend. Het is jammer dat het oranje sausje eraf gaat, maar het is beter om hier rationeel mee om te gaan."
Wat vindt u? Geef uw mening in onze eindejaarspoll!