De groei van Schiphol loopt nog dit jaar vast. De aanleg van de kostbare polderbaan, die juist is bedoeld voor expansie, maakt de beoogde groei binnen de huidige wet niet mogelijk. Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine heeft dat gisteravond gezegd tijdens de nieuwjaarsreceptie van de luchthaven.
“We zullen al in 2007 tegen de grenzen van het huidige geluidsstelsel oplopen en niet verder kunnen groeien,” zei hij. Schiphol mag onder bepaalde voorwaarden doorgroeien naar eerst circa 500.000 en dan circa 600.000 vliegtuigbewegingen per jaar. De groei zet echter sterker door; afgelopen jaar met 4,5 procent tot 423.000 vliegbewegingen en 4,3 procent meer passagiers op een totaal van ruim 46 miljoen. Het vrachtvervoer nam toe met 5,5 procent tot 1.530.000 ton.
Om de groei komende jaren op te vangen, investeert de luchthaven in 2007 circa 370 miljoen euro. “Een deel daarvan wordt gestoken in vastgoedprojecten. We geloven daarin.”
De luchthaven en de Luchtverkeersleiding Nederland gaan nu mogelijkheden onderzoeken om op korte en middellange termijn toch groei van Schiphol te realiseren.
“Het zou onder meer kunnen door over te gaan op het gebruik van twee start- en twee landingsbanen tegelijkertijd. Daarmee zal de hinder in verder weg gelegen gebieden mogelijk flink kunnen worden beperkt,” opperde Cerfontaine.
Simpeler
Een andere optie is het huidige wettelijke stelsel simpeler te maken. “Een derde van de overlast komt van daadwerkelijk geluid, twee derde door het beleid. Vermindering kan ook worden bereikt door selectieve maatregelen en verbeteren van de leefbaarheid. Uiteindelijk moet dit uitmonden in een convenant met de regio en met het rijk.”
De luchthavendirectie zal nog dit voorjaar aangeven welke groeimogelijkheden er voor de lange termijn op de locatie Schiphol en daarbuiten nog zijn. Daarna is het aan het nieuwe kabinet en parlement om te beslissen of die groei ook wordt goedgekeurd.
“Ik ga ervan uit dat het nieuwe kabinet het grote belang van Schiphol ook onderschrijft en daarom de toezeggingen van het kabinet van vorig jaar gestand zal doen.”
Privatisering
Cerfontaine benadrukte het belang van de nog steeds onzekere privatisering van Schiphol. “Al onze concurrenten zijn beursgenoteerd of geprivatiseerd. Wij beschikken door de blokkade van een beursgang door de gemeente Amsterdam nu niet over dezelfde mogelijkheden als onze concurrenten.” De Raad van State moet zich nog uitspreken over het conflict tussen de twee belangrijkste aandeelhouders, het rijk (voor) en de stad Amsterdam (tegen).
(Telegraaf)