Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grafiek van de dag: Elektrisch rijden bedreigt Europese autoindustrie

Tegen 2035 zal de auto op fosiele branstof niet meer worden verkocht. Dat is een probleem voor Europa, want we maken veel te weinig batterijen.

A charging plug sits connected to an electric vehicle (EV) at a charging station in Jeju, South Korea, on Thursday, June 15, 2017. The election of Moon Jae-in as South Koreas new president implies a shift in the nations approach to energy, as he supports policies that favor natural gas and renewables at the expense of nuclear and coal, according to Bloomberg New Energy Finance. Photographer: SeongJoon Cho/Bloomberg via Getty Images Foto: Getty Images

Over 7 jaar is elektrisch rijden per kilometer goedkoper dan  rijden op diesel of benzine, stellen economen van ING. Dat zal er volgens ING toe leiden dat de branstofauto tegen het jaar 2035 uit de showrooms zal verdwijnen.

Bron ING

Amper marktaandeel in batterijproductie

Goed nieuws voor het milieu en de batterijmakers, maar slecht nieuws voor de Europese autoindustrie, zo stelt ING het rapport Electric Car threathens European Car Industry. De Europese autobouwers – denk aan BMW, Volkswagen, Daimler Benz, Renault en PSA (inclusief Opel) – lopen achter als het gaat om de productie van met name batterijen. Dat wil zeggen dat sommige fabrikanten wel ijverig elektrische modellen op de markt brengen, maar hun batterijen van elders halen. Dat geeft autofabrikanten in landen waar wel veel batterijen worden gemaakt, zoals China, Japan, Zuid-Korea en de VS, een voorsprong.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron ING