Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goudhaantjes 100 – De ceo’s van morgen

Rond de 40 en nu al een glanzende carrière, in of net onder de raad van bestuur. Hier zijn ze: de Frans van Houtens van morgen: 100 goudhaantjes die de macht gaan overnemen in corporate Nederland.


De machtsovername van de zeventigers, zo zou je de Goudhaantjes 2011 kunnen omschrijven. Het is het eerste jaar waarin (iets) meer topmanagers in de lijst staan die zijn geboren in de jaren ’70 . De kinderen van de jaren ’60 haken af.
De hoogste plaatsen in het bedrijfsleven worden sowieso meer en meer bezet door kinderen van de babyboomers. Ofwel: ‘woensdag gehaktdag en vrijdag vis’ maakt in hoog tempo plaats voor ‘mama moet naar ontwikkelingscursus’.
En wat dat dan weer betekent? Met een beetje psychologie van de koude grond: meer assertiviteit, meer zelfredzaamheid (door een explosieve toename van het aantal echtscheidingen), minder ­naïviteit en een instinctieve afkeer van de door hun ouders beleden ideologische maakbaarheidsidealen. Kortom: no-nonsense executives die zich de kaas niet van het brood laten eten – voor zover topmanagers dat al ooit deden.Bestel deze editie online


Wat valt er verder nog te zeggen over deze jonge fine fleur van corporate Nederland? Opvallend is weer het lage aantal van 27 (van de 100) mensen met een mba op zak. De Nederlandse goudhaan jaagt blijkbaar niet blind op het papiertje, maar is kritisch over wat die mba nou werkelijk toevoegt. Wel volgen ze allerlei aanverwante programma’s zoals executive leadership courses en mini-mba’s aan de bekende businessuniversiteiten: Insead, IMD, Nyenrode en hier en daar een Harvard of Cornell.
Opmerkelijk is verder dit jaar het aantal van 23 vrouwen, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Maar wat ook opvalt: het hoge gemiddelde van bijna 2,3 kinderen (het Nederlandse gemiddelde is 1,75) en dat komt met name op het conto van de mannen, die bijna allemaal getrouwd dan wel samenwonend zijn. Ook saillant: het aandeel vrijgezellen is onder de vrouwen aanmerkelijk hoger, iets wat laat zien dat traditionele rolpatronen ook op deze ijle hoogte nog volop hun rol spelen.

Ilse Lasschuijt – Head of International marketing Nuon/Vattenfall

Bouwjaar 1968
Opleiding Japanese Studies, Albright College; universiteit Leiden; Kwansei Gakuin University
Burgerlijke staat getrouwd
Kinderen “Twee, die zijn meegekomen met mijn man”
Sport “Zo min mogelijk”
Auto BMW 1-serie
Woonplaats Amsterdam

Ze is net weer terug uit Zweden. Daar vliegt ze tegenwoordig minimaal eens per week heen om de mensen van Vattenfall, dat vorig jaar Nuon overnam, de fijne kneepjes van de consumentenmarketing bij te brengen. Vattenfall is nog altijd een staatsbedrijf, met name groot geworden met waterkracht. Vandaar ook de naam, die ‘waterval’ betekent. “Ze zijn er van oudsher sterk productiegericht; hebben relatief minder ervaring met marketing richting de eindgebruiker.”
En dat is nou net wat Ilse Lasschuijt wel heeft. In 2001 kwam ze bij Nuon vanuit goededoelenorganisatie Plan Nederland. “Het was het begin van de liberalisering van de energiemarkt. Nuon had me gevraagd te solliciteren. Ik werd ­getroffen door de ambitie die toen voelbaar was. Alles moest vanaf het begin worden ­opgebouwd.”
En dat lukte. “Toen we begonnen was Nuon nog vrij klein, sterk gebonden aan Arnhem en regio. Nu is het echt een breed geaccepteerd en nationaal bekend merk. Daar ben ik best wel trots op.”
En nu dus Vattenfall. “Het leuke is: hier staat op marketinggebied de klok nog wat achter, dus eigenlijk begin ik – op grotere schaal – gewoon weer opnieuw.” Haar doel? “Ik wil ervoor zorgen dat over 10 jaar Vattenfall net zo’n ­vertrouwde naam is als Nuon; die vergezeld gaat van een positieve associatie.”
Ze heeft er in elk geval veel zin in. “Eigenlijk is deze nieuwe baan precies op tijd gekomen. Ik was wel toe aan een internationale stap.”

Dorkas Koenen – Directeur marketing/member commercial leadership team Essent

Bouwjaar 1970
Opleiding Politicologie & Bestuurskunde, VU; Marketing, UvT; Register Marketeer (RM)
Burgerlijke staat samenwonend
Kinderen 3
Sport tennis, schaatsen en wielrennen. “Ik fiets dagelijks 20 kilometer naar m’n werk.”
Hobby’s geschiedenis. “Ik ben denk ik een van de weinigen die het verzamelde werk van Loe de Jong helemaal uit
heeft gelezen.”
Auto Audi A6
Woonplaats Den Bosch

Mensen vragen wel eens wat ik lever, vrij naar onze nieuwe campagne ‘Essent levert’. Mijn antwoord daarop: ik lever concurrentiekracht.”
Dorkas Koenen is graag waar de actie is: aan de voorkant van het bedrijf waar hij werkt. Dat was al zo toen hij begon bij Libertel (het latere Vodafone) en dat is tijdens zijn hele carrière – Fortis, Robeco en nu dus Essent – zo gebleven. “Ik ben gefascineerd door wat maakt dat een klant het ene product wel koopt, en het andere niet. En hoe dat commercieel interessant kan zijn. Als wij ieder die een energiecontract afsluit een Cartierhorloge geven, zijn we in no time veel groter, maar ook failliet. De kunst is klanten bij jou te laten kopen en daar geld aan te verdienen.”
In de toekomst wil Koenen voor grote organisaties blijven werken. “Ik zie mezelf geen zelfstandig ondernemer worden; ik werk graag met grote aantallen en grote klantendatabases. Het lijkt me leuk om nog eens een stap te maken naar een ­plek waar ik niet alleen voor de marketing, maar ook voor het hele saleskanaal verantwoordelijk ben. En dan liefst in een organisatie waar een transitieproces moet worden doorgevoerd. Er moet wel iets in beweging worden gebracht, anders verlies ik na een tijdje m’n interesse.”

Francine van Dierendonck – Senior director Philips & head global online Philips store

Bouwjaar 1976
Opleiding bioprocestechnologie Wageningen
Burgerlijke staat samenwonend
Kinderen 2
Auto geen, gaat op de fiets naar het werk
Woonplaats Amsterdam

Hoe belandt een bioprocestechnoloog in de e-commerce? “Ik kom uit een lerarengezin”, zegt Francine van Dierendonck. “Mijn vader hield me voor dat je met een bètastudie alles kunt worden wat je wilt. Als kind wilde ik professor worden, dat leek me het summum van lerarenschap. Pas tijdens mijn studie kreeg ik interesse voor de zakenwereld.”
Na drie jaar bij BCG stapte ze in 2004 over naar Marktplaats.nl, dan net overgenomen door het Amerikaanse eBay. Op het Emmeloordse hoofdkantoor schopte ze het binnen vijf jaar tot directielid en gaf leiding aan 50 mensen. “De pionierssfeer vond ik interessant”, zegt ze. Toch begon het na een paar jaar te knagen. “Ik was toe aan een grotere en complexere organisatie en een functie met eindverantwoordelijkheid. Ik denk bovendien dat ik met mijn kennis van e-commerce in een ­gevestigde industrie veel waarde kan toevoegen.”
Philips voldeed aan haar wensen. In september 2010 trad ze er aan, met als doel de webshop “structureel gebruiksvriendelijker en dynamischer” te maken. Ook zal de samenwerking met de lokale salesorganisaties worden verbeterd. “Ik zal de korte- en langetermijn voordelen van e-commerce voor Philips blijven benadrukken”, zegt Van Dierendonck.
Het team dat ze aanstuurt is kleiner dan in haar vorige functie, maar het is er wel spannender en complexer. “Het moet voor mij een beetje moeilijk zijn, dat vind ik een intellectuele uitdaging.”

Renzo Taal – Managing director Netherlands & Healthcare/ Life Sciences EMEA Dell

Bouwjaar 1974
Opleiding finance & information management en mba, Rotterdam; executive course, Harvard
Burgerlijke staat getrouwd
Kinderen 2
Sport hardlopen en golfen
Auto BMW 5-serie
Woonplaats Wassenaar

Hij was 31 toen hij toetrad tot de directie van Dell China. Niemand die vroeg of hij niet te jong was voor die functie, of dat hij het als Nederlander wel zou redden tussen de Chinezen. “Dat is de cultuur van Dell”, zegt Renzo Taal. “Het gaat hier om je capaciteiten. Je bent zo goed als je laatste job. Daar voel ik mij prettig bij.”
Taal beleefde de afgelopen 8 jaar een bliksemcarrière. Hij begon in 2002 in Amsterdam als verkoopmanager voor de Benelux. Al snel werd hij uitgezonden naar het buitenland. Na drie jaar China kwam hij in 2007 terug naar Nederland. Op dit moment runt hij niet alleen Dell Nederland, maar ook de healthcare- en life sciences-divisie in Europa, Midden-Oosten en Afrika. Hij is de enige topmanager bij Dell die regionale eindverantwoordelijkheid combineert met het management van een divisie, geeft leiding aan 600 mensen en is verantwoordelijk voor een totale omzet van rond de 800 miljoen euro. Michael Dell spreekt hij regelmatig. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij ook nog eens een aantal maatschappelijke nevenfuncties. Hij is onder meer lid van een adviesraad die zich bezighoudt met de economische toekomst van de regio Amsterdam. Noblesse oblige, vindt Taal: “Ik ben in de positie om het verschil te maken.”
Vastomlijnde toekomstplannen heeft hij niet. Een nieuwe verhuizing naar het buitenland sluit hij nadrukkelijk niet uit. “Ik ga in ieder geval niet wachten tot iemand mij vertelt wat ik moet gaan doen. Ik stuur mijn eigen carrière.”

Alexander Koch (1972) – commercial director Rwanda, Heineken

Bij Heineken vinden ze ervaring in Afrika minstens zo belangrijk als een mba. Ceo Jean-Francois van Boxmeer bracht zelf 10 jaar door in dit continent. “Dat is drie keer zoveel waard als een verblijf aan Harvard”, zei hij daarover. Koch, in Nederland ooit verantwoordelijk voor de introductie van de Beertender en sinds 2007 in Afrika, is daar in een bieroorlog verzeild geraakt. Voormalig bijna-monopolist en Heinekenbrouwerij Bralirwa wordt nu van alle kanten aangevallen, een strijd die naar verluidt niet altijd met eerlijke middelen wordt gestreden. Koch is strijdlustig: “We geven ons marktaandeel niet zonder slag of stoot op.”

Maarten van Beek (1973) – hr-director EMEA Mölnlycke Health Care

Zijn eerste baas bij Unilever was Mark Rutte, een man die hij nog steeds tot zijn vrienden mag rekenen. Zelf sluit PvdA’er Van Beek een politieke rol ook niet uit. Maar eerst wil hij carrière maken in het bedrijfsleven, in combinatie met wetenschappelijk onderzoek naar culturele verschillen in leiderschapsstijlen. Bij Unilever deed de organisatiepsycholoog onder meer het hr-management van de Conimex- en Knorrfabrieken, voor hij werd benoemd tot hoofd recruitment van Unilever Nederland in 2003. Daarna volgden banen in Brazilië en Singapore. Maar Van Beek zocht eindverantwoordelijkheid. Die vond hij in juni 2010 bij de Zweedse producent van medische hulpmiddelen Mölnlycke, waar hij nu de baas is over alle hr-activiteiten in EMEA. Dat bevalt hem uitstekend: “Ik ben verliefd geworden op de healthcare industrie.”

Bert van Dam (1967) – Managing director Nederland, België en Duitsland The Phone House

Van Dam zit al zijn hele werkzame leven in de telecom. Eerst 17 jaar bij KPN, waar van de laatste 5 jaar als algemeen directeur van de Planet Media Group, sinds 2007 bij The Phone House, onderdeel van het beursgenoteerde Britse The Carphone Warehouse Group (omzet 1,4 miljard pond), de grootste onafhankelijke retailketen voor mobiele communicatie in Europa. Van Dam wordt geprezen om zijn kwaliteiten als people manager. In 2010 kreeg hij naast de Nederlandse en de Belgische tak (inmiddels verkocht aan Belgacom) ook de Duitse divisie onder zijn hoede. Zou hij als enige niet-Brit tot de raad van bestuur van de CPW Group kunnen doordringen?

Kees Kruythoff (1968) – ceo Unilever Brazilië

Na de Verenigde Staten is Brazilië inmiddels Unilevers grootste markt, goed voor een omzet van bijna 4 miljard dollar. De ceo van deze omvangrijke operatie is sinds 2007 Kees Kruythoff, zoals zoveel toppers bij Unilever een
echte company man: hij kende nooit een andere baas. Zijn belangrijke positie in Sao Paulo heeft hij waarschijnlijk te danken aan zijn ­prestaties als ceo in Zuid-Afrika, waar hij de groeicijfers in korte tijd naar historische hoogten bracht. Een van de drie Unilever­toppers in de lijst, samen met Hugo Verkuil en Willem Brandt.

Ronald Merckx (1967) – cfo Wessanen

De nieuwe financiële man van voedingsbedrijf Wessanen begon zijn carrière ook al bij Unilever. Hij werkte er van 1991 tot 2007, waarvan de laatste twee jaar bij de ijs- en vrieswarendivisie in Hamburg, waar hij hielp bij de verkoop aan private equity-bedrijf Permira.
In 2007 trok hij naar de Britse producent van kinderwagens en zitjes Britax Childcare om daar als financieel directeur de Europese handel in goede banen te leiden. Nu is Merckx dus terug in Nederland. Genoeg werk voor hem bij dit ­bedrijf dat hij financieel net zo gezond wil maken als de voedingsmiddelen die er worden geproduceerd.

Huibert Vigeveno (1969) – vp supply & distribution Europe Shell

Absolute topper die net de 30 voorbij was toen hij eindverantwoordelijkheid kreeg voor Shells gasdivisie in Brazilië. Dat was drie carrièrestappen geleden. Nu is hij Europees eindverantwoordelijke voor alles wat gebeurt tussen de raffinaderij en de pomp. Als iemand op marsroute lijkt te zitten richting de top van een van de grootste bedrijven ter wereld, dan is het deze Huibert Vigeveno wel. Alleen helaas geen foto.

Lilian Bours (1967) – brand director global football, Nike

Lilian Bours was in 1992 een van de 20 eerste medewerkers in de Europese Nike-vestiging in Hilversum. Nu is ze wereldwijd verantwoordelijk voor álle marketing inzake de belangrijkste bijzaak ter wereld: voetbal. Haar move naar Portland in 2004, waar ze op HQ de wereldwijde communicatie op zich nam en na enkele jaren als brand marketing director naar Miami vertrok, was bepalend voor haar loopbaan, zegt ze. “Ik heb in de VS een enorme ervaring en een globaler perspectief opgedaan, zodat ik hier in Nederland strategischer kan opereren.” In maart werd ze verkozen tot belangrijkste marketingvrouw van Nederland, dankzij de Write the Future-campagne waarmee Nike tijdens het WK hoge ogen gooide. Samenvattend: “Ik heb een droombaan.”

Marion Koopman (1968) – directeur Hi Mobile, KPN

Een baan als directeur diversiteit is bij de meeste bedrijven niet de geijkte route naar de top. Dat Koopman van daaruit, via een tussenstop als directeur brand activation, toch eindverantwoordelijk werd voor de belangrijke divisie Hi Mobile zegt dan ook veel over haar capaciteiten. Ze begon onderaan de ladder: als marketeer bij PTT Telecom. Als algemeen directeur van Xs4all realiseerde ze tussen 2005 en 2008 een omzetstijging van 86 naar 126 miljoen euro. Daarna beet ze zich vast in het diversiteitbeleid van KPN, dat ze hoog op de agenda zette. Het zou mooi zijn als ze daar ook zelf de vruchten van plukt. Waarom geen twee vrouwen in de raad van bestuur?

Rutger Planken (1978) – director partner development EMEA & APAC, TomTom

Nu consumenten ook via hun mobiel navigatie-informatie kunnen ontvangen, moet TomTom op zoek naar aanvullende ­verdienmodellen. De overname van TeleAtlas was al een goede, hoewel kostbare, stap in die richting. Ook directe deals met autoproducenten en andere bedrijven moeten helpen. Rutger Planken, ‘dealmaker in hart en nieren’, die eerder carrière maakte bij T-Mobile en Tele2, sluit samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld telecombedrijven en contentleveranciers, die TomTom in staat stellen meer verkoopkanalen aan te
boren. Het feit dat hij op deze leeftijd deze verantwoordelijkheid krijgt toevertrouwd spreekt boekdelen over zijn capaciteiten.

Heleen Aarts (1973) – directeur gebiedsontwikkeling, Amvest

Haar carrière is een mooi voorbeeld van hoe de vastgoedwereld steeds minder een mannenbastion wordt. Op 35-jarige leeftijd, in 2009, werd bestuurskundige Aarts benoemd tot directeur gebieds­ontwikkeling van Amvest, een van de drie ‘strategische disciplines’ van deze ontwikkelaar, die een woningportefeuille heeft met een marktwaarde van 2,9 miljard euro. Amvest maakte een paar horrorjaren door, met in 2009 een negatief vastgoedresultaat van liefst 47 miljoen euro, maar zegt nu weer licht te zien aan het einde van de tunnel. Bij de weg door die tunnel speelt Aarts een belangrijke rol.

Lidewij de Haas (1971) – divisiedirecteur milieu en ruimte Arcadis

Groene dame, opgeleid als biologe en milieukundige, die – met uitzondering van een tweejarig uitstapje naar Verkeer & Waterstaat – haar hele werkzame leven doorbracht bij Arcadis, waar ze ooit als stagiaire binnenkwam. Sinds januari verantwoordelijk voor 1 van de 4 divisies van Arcadis (in 2010 goed voor een jaaromzet van ruim 2 miljard). Het is een belangrijke plek binnen het bedrijf, want de autonome omzetgroei in 2010 was vooral te danken aan de toenemende vraag naar milieudiensten.

Steven van Nieuwenhuijzen (1974) – algemeen directeur D-reizen

D-reizen, een dochterbedrijf van Dirk van den Broek, doet het goed in de reismarkt. Dat heeft veel te maken met ­Steven van den Nieuwenhuijzen, die eind 2003 vanuit Free Record Shop het Dirkimperium instapte. Als hotelschoolman zag hij de reisbranche meer zitten dan de inzakkende cd-business. Hij stuurde de organisatie meer naar online en zette een cultuurverandering in waarmee D-reizen meer aansluiting wist te vinden bij de jongere generatie. Van den Nieuwenhuijzen heeft het vertrouwen van de familie Van den Broek gekregen om naar eigen inzichten te werk te gaan. Op termijn ziet hij zich nog wel eens doorgroeien naar de raad van bestuur van een grote dienstverlenende of retailorganisatie, beursgenoteerd of privaat gefinancierd. “Maar voorlopig heb ik hier m’n handen nog wel vol.”

Heino Vink (1974) – ceo Multi Vastgoed Nederland, Belgiëen Frankrijk, Multi Corporation

Op de favorietenlijstjes van tipgevers uit de vastgoedwereld dook steevast één naam op: die van Heino Vink. Hij is dan ook zeer aanwezig in het wereldje, als spreker op symposia en gezicht van Multi Vastgoed, de winkelcentra-ontwikkelaar die in Nederland vooral bekend is van de Rotterdamse Koopgoot. Nyenrodiaan en ingenieur Vink geeft leiding aan 50 mensen in drie landen en is verantwoordelijk voor een omzet van 150 miljoen euro. Dat is in het vastgoed bescheiden. Gezien de waardering die er voor hem bestaat, zal deze baan voor Vink dan ook geen eindstation zijn.

Pieter Hendrikse (1968) – ceo Europe CB Richard Ellis Investors

U heeft het misschien niet gemerkt, maar begin dit jaar vond in het Europese vastgoed een kleine aardverschuiving plaats. ING verkocht namelijk een flink deel van zijn Europese vastgoedportefeuille aan CB Richard Ellis Investors uit Amerika. Het management van ING Real Estate Investment Management (ING REIM), inclusief ceo Pieter Hendrikse, verhuisde mee naar de nieuwe fusie­organisatie, die gerund wordt vanuit Den Haag en waar zo’n 700 mensen werken. Dat betekent dat Hendrikse, die al sinds 1999 werkt bij ING, nu verantwoordelijk is voor een van de grootste vastgoed­portefeuilles ter wereld, met een waarde van zo’n 53 miljard euro.

Liesbeth Kaashoek (1971) – group director control TNT (PostNL)

Het zijn woelige tijden voor TNT. Het ­concern staat op het punt gesplitst te worden in een expressdivisie (die de naam TNT meeneemt) en een postdivisie, die verder gaat als PostNL. De splitsing zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor carrières aan de top van het bedrijf, maar Liesbeth Kaashoek hoeft zich geen zorgen te maken. Zij was immers betrokken bij de voorbereiding van de splitsing en bij het optuigen van de nieuwe postorganisatie. Als group director control zal ze een belangrijke rol blijven spelen binnen PostNL. Haar ervaring met grootschalige besparingsprogramma’s en verandermanagement komt daarbij goed van pas.

Pim Schmitz (1968) – ceo Talpa Holding

Toen Pim Schmitz begin 2010 werd benoemd tot ceo van de Talpa Holding, werd hij in sommige media omschreven als ‘buitenstaander’. Niets is minder waar. Schmitz is al sinds 2003 de rechterhand van John de Mol, die hij kende doordat hij vanuit ABN Amro betrokken was bij de verkoop van Endemol aan Telefónica in 2000. Als ceo van Talpa Holding is hij nu verantwoordelijk voor het operationele mediabedrijf (Talpa Media) en de vele internationale joint ventures die daaronder vallen, en voor een deel van De Mols vermogensbeheer. Laatste wapenfeit is de acquisitie van SBS Nederland, samen met Sanoma Media. Naast zijn ceo-functie is Schmitz overigens investeerder in het games­bedrijf MMO Life, een directe concurrent van Spil Games, dat weer gespekt wordt door Joop van den Ende.

Paul Boomkamp (1969) – managing director individuele levensverzekeringen & hypotheken Aegon

Een beetje een vreemde eend in de Goudhanen-bijt. Werkte voor zijn promotie vier jaar bij Shell, maar ging daarna (in 1998) al snel bij McKinsey werken, waar hij het twee jaar volhield. Vervolgens toog hij naar de Franse verzekeringsreus AXA, die rond de eeuwwisseling vast van plan was ­Nederland te veroveren. Dat lukte niet, maar Boomkamp schopte het er (vanaf 2004) wel tot coo en cio. Twee boardfuncties, maar wel in een dochterbedrijf dat al sinds 2002 in de verkoop stond en in 2007 door SNS Reaal overgenomen werd. In 2007 kwam hij bij Aegon binnen en mocht hij als directeur bij de Leeuwardense vestiging (hypotheken en levensverzekering) aan de slag. Sindsdien groeide de hypotheekafdeling van Aegon tot vierde marktaanbieder in Nederland en ook de levensverzekeringentak heeft marktaandeel gewonnen. Het lijkt erop dat Paul Boomkamp eindelijk zijn plek heeft gevonden.

Tjeerd Bosklopper (1975) – chief information & transformation officer Nationale Nederlanden, ING

Bij Nationale Nederlanden is de laatste twee jaar keihard gewerkt aan het omturnen van het businessmodel: alles voor de klant, provisies de deur uit, om van woekerpolissen nog maar te zwijgen. De man bij uitstek die de ­gevolgen ­daarvan intern vormgeeft, zowel systeem- als menselijkerwijs, is de 36-jarige Bosklopper. Rond de eeuwwisseling zat-ie – koud 25 – al voor ING in Zuid-Korea, waarna Hong Kong, Indonesië en weer Korea volgden. Raasde vervolgens door Nationale-Nederlanden, waar hij sinds 2009 in het executive team zit.

Maarten Edixhoven (1971) – directievoorzitter ZwitserLeven / lid management committee SNS Reaal

Bedrijfskundige die naar eigen zeggen zweert bij dienend leiderschap. “Je kunt alleen goed leiding geven als je je ­werkelijk verbonden voelt met je mensen en probeert je ego zo klein mogelijk te houden. Als je dat doet, kun je ook verankerd de moeilijk besluiten nemen.” Edixhoven kwam van ING, dat hem in 1998 naar Tsjechië stuurde als marketingdirecteur. “In het begin heel pittig; ik werd in het diepe gegooid in een voor mij nieuwe business in een vreemde cultuur.”
Vorig jaar kwam de overstap naar ZwitserLeven, waarmee hij voor het eerst eindverantwoordelijk voor een merk werd. Weer toont Maarten Edixhoven zich een snelle leerling: “Ik heb hier eerst drie maanden stage gelopen en vervolgens drie maanden klanten en zakenpartners bezocht. Maar weet je wat ik nou zo leuk vind? Dat Zwitserlevengevoel bestaat echt.”

Rudi Kleijwegt (1969) – directeur toezicht Rabobank

Na 17 jaar bij De Nederlandsche Bank te hebben gewerkt – op het laatste als divisie-directeur voor het bankentoezicht – werd Rudi Kleijwegt door Rabo-ceo Piet Moerland gevraagd naar Rabo te komen. Lastig, want hij had ook net de leiding aangeboden gekregen over de nieuw te vormen interventiedivisie bij DNB. “Ik heb uiteindelijk bewust voor Rabo gekozen, omdat het een bank is met een aanpak en een cultuur waarbij ik me thuisvoel.”
Op 1 mei is hij begonnen, met een takenpakket met drie componenten: toezicht op de lokale Rabobanken, naleving van wet- en regelgeving (compliance) wereldwijd en de zogeheten Group Security, die zich richt op fraude- en crisisbestrijding.
Kleijwegt legt direct verantwoording af aan de Rabo’s raad van bestuur. Een plek die hij ambieert? “Och, ik heb bepaald geen haast, maar ik ben arrogant genoeg om te bedenken dat zoiets wel op mijn pad zal komen, publiek of privaat.”

Mark Buitenhuis (1973) – managing director private & business banking Van Lanschot

Enkele jaren geleden diende Buitenhuis bij zijn directie het initiatief in om een centraal team op te richten dat zich ­exclusief met één doelgroep moest gaan bezighouden: de top van beurs­genoteerde ondernemingen en topadvocaten. Hij kreeg groen licht, en constateert tevreden dat zo’n vier jaar later 20 à 25 procent van die doelgroep bij zijn werkgever bankiert. Nu is hij onder de directie de hoogste bestuurder bij Van Lanschot, verantwoordelijk voor alles wat marketing en het ­kantorennet betreft, zowel richting bedrijven als particulieren. Onder de raad van bestuur hoeft hij alleen Rob van Oostveen naast zich te dulden, verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van de bank. Opvallend: hij zit als bij Van Lanschot sinds zijn traineeship. “Ik word hier steeds op het juiste moment uitgedaagd.”

Reiant Mulder (1976) – operationeel directeur centrale directie Randstad Nederland

Man met verstand van IT-systemen en operationele zaken, een tak van sport waarin de veelal mensgerichte uitzenders niet altijd uitblinken. Mulder wel: nadat hij enkele jaren geleden al de front- en backoffice-systemen van alle organisaties die behoren tot de Nederlandse Randstadgroep aan elkaar wist te koppelen, mocht hij ook de IT­integratie van nieuwe verovering Vedior doen. “Die projecten liepen eigenlijk veel succesvoller dan ik van tevoren had bedacht”, blikt hij terug, en dus mag hij nu in de directie werken aan Randstads operational excellence, naast zijn omzetverantwoordelijkheid.


Willem Brandt (1974) – vice president customer development/ country manager Nederland Unilever


De in Venezuela geboren Willem Brandt werd in april vrij onverwachts de Nederlandse country manager van Unilever. Hij volgt daarmee Peter Ernsting op, die naar bierbrouwer Carlsberg vertrekt. Net als mede-Goudhaan Gaby Vreeken werkte Brandt eerder bij de ijsjesafdeling van Unilever, kennelijk de talentenfabriek van het bedrijf. Zeker is dat hij erg jong is voor deze functie – zijn voorganger was 15 jaar ouder. Brandt behoort tot de nieuwe lichting managers die door ceo Paul Polman naar voren is geschoven.

Lester Fontijn (1976) – hoofd mergers & acquisitions, Eneco

Toen hij nog bij Houthoff Buruma als advocaat werkte, werd Lester Fontijn regelmatig gebeld door headhunters. “Ik zei eigenlijk standaard dat ik niet ­geïnteresseerd was, tenzij het een m&a-functie bij een groot bedrijf betrof.”
En zowaar, op een dag belde een headhunter met precies zo’n baan, bij energieleverancier Eneco. Fontijn werkt er nu ­alweer meer dan 3 jaar en heeft zich in die tijd opgewerkt tot eindverantwoordelijke voor het overnamebeleid. Recente aankoop: Oxxio, een fraaie slag, waarmee zijn broodheer weer honderdduizenden energieklanten heeft mogen bijschrijven. Fontijn, die zichzelf zeer ambitieus noemt, legt direct verantwoording af aan Guido Dubbeld, de nieuwe cfo van Eneco. Wat de toekomst verder gaat brengen, daar denkt hij niet al te veel over na. “Ik kijk niet verder dan een jaar vooruit.”

Esmée Ficheroux (1969) – directeur sales- en accountmanagement Yacht (Randstad)

In 1992 begon Esmée Ficheroux haar carrière als intercedent bij Tempo-Team. En eigenlijk is ze daar nooit meer weggekomen. Tempo-Team werd overgenomen door Randstad, Ficheroux ging mee en sinds april van dit jaar mag ze zich directeur sales en accountmanagement van dochter Yacht noemen. “In 2004 mocht ik de ­commerciële organisatie opzetten bij Tempo-Team – mijn eerste grote klus. Dat is een enorm snel groeitraject geweest, waarin ik op de toppen van mijn toenmalige kunnen presteren moest, maar waar ik ook enorm veel heb geleerd.” Haar toekomst ziet deze commerciële kei – in 2009 uitgeroepen tot commercieel directeur van het jaar – zonnig in. “Ik begin net bij Yacht. De komende tijd gaan we hier met het team een winnende coalitie bouwen en daarna zien we wel weer.”

Patrick Bakker (1968) – algemeen directeur Adecco Group Nederland

Voor Patrick Bakker waren naar eigen zeggen de drie jaar dat hij voor Randstad naar Engeland mocht, een vormende ­episode in zijn carrière. “Met het hele gezin naar een ander land en daar een nieuwe omgeving leren kennen heb ik ervaren als een pressure cooker en ik heb er in korte tijd een schat aan waardevolle ervaring opgedaan.” Sinds vorig jaar is hij eindverantwoordelijk voor alle merken die vallen onder de Adecco Group in Nederland. Dat zijn ruim 150 vestigingen, met samen meer dan 1.000 medewerkers.
Hij ziet zich in deze in deze functie nog wel een tijdje ‘lekker uitgedaagd’ worden, dus hoeft voorlopig nog niet weg. Op de langere termijn ziet hij echter nog volop mogelijkheden. “Eindverantwoordelijk in een van de ­‘grotere’ landen bij Adecco bijvoorbeeld, of een functie op rvb-niveau.” 

Jenny de Vries (1972) – director corporate development & m&a Stork

Vier jaar geleden nog maar werkte Jenny de Vries in het strategie- en m&a-team van ABN Amro, direct onder de raad van ­bestuur. “Als de bank niet overgenomen was, had ik er waarschijnlijk nog gewerkt.” Tot in 2007 die brief op de mat viel van The Children’s Investment Fund; het begin van het overnameproces bij de bank, gevolgd door de opsplitsing. “Dat heeft toen behoorlijk indruk op me gemaakt en was het begin van het meest hectische jaar in mijn carrière.”
De Vries bleef nog een jaar aan, werkend voor de nieuwe raad van bestuur en vertrok toen naar Stork – dat ook al met ­activistische aandeelhouders te maken had gehad en van de beurs was gehaald door private equity-firma Candover. Ze houdt zich er vooral bezig met het bedrijfsonderdeel Stork Technical Services (het andere is Fokker Industries), waar ze zich wederom met overnames bezighoudt, maar ook met bedrijfsonderdelen afstoten, en natuurlijk ook met de ­herfinanciering van de schulden van het bedrijf. Is ze nog bezig met nieuwe overnameplannen? Lachend: “Elke dag.”

Sportieve jongens, die goudhanen

Waar ze de tijd vandaan halen, Joost mag het weten, maar de vraag of ze aan sport doen, werd door bijna alle Goudhanen positief beantwoord. Een enkeling vult in: ‘alleen passief’, maar de meesten vinden nog wel tijd om hard te lopen, te golfen of te tennissen (veruit de populairste drie). Een enkeling bekent zelfs marathons tot een goed einde te kunnen brengen. Ook hockey, duiken, zeilen en fitness worden vaak genoemd, de meest beoefende sport van Nederland – voetbal – opvallend genoeg slechts vijf keer. Meest opmerkelijke sport houdt Eurosport-directeur Danny Menken erop na: hij doet aan Wing Tjun Kung Fu.
Buiten de sport om zijn de hobby’s van de Goudhanen overigens niet bijster spectaculair: koken, wijn en lezen worden nog het meest genoemd. En Heinekens Alexander Koch drumt, dat u het weet.
Uit onze informatie blijkt verder dat ruim twee op de drie Goudhanen ­gehuwd is. Of het een verklaring is voor hun succes, durven we niet te zeggen. Opmerkelijk is het in elk geval wel.

‘Liever een BMW dan een Mercedes’

De populairste goudhaanmobiel is de BMW 5-serie, op de voet gevolgd door de Audi A6. Als merk staat BMW ook ­aan top: liefst 27 goudhanen rijden erin rond, gevolgd door Audi, waarvan er 19 te vinden zijn in de goudhaangarages. Volvo, Volkswagen, Porsche en Renault blijven daar flink bij achter, net als – opmerkelijk genoeg – Mercedes. Jarenlang status-auto nummer 1, nu zegt nog slechts één van onze 100 goudhanen een Mercedes te rijden. Ook geeft een van de goudhanen aan geen auto te hebben, maar altijd op de fiets te gaan.

Amsterdam goudhanenstad

Meer dan de helft (55 van de 100) van de goudhanen woont in de Randstad. Amsterdam is daarbij met afstand het populairst (17 keer). En dan zijn Diemen en Duivendrecht (feitelijk buitenplaatsen van de hoofdstad) nog niet eens meegerekend. Den Haag (7 keer) volgt op gepaste afstand, net als – opvallend genoeg – Hilversum (4). Het Gooi is overigens sowieso een populaire stek voor de goudhanen: in Huizen, Blaricum, Bussum en Naarden zijn er gezamenlijk ook nog eens acht te vinden. Zet dat maar eens af tegen steden als Rotterdam of Utrecht, die beide slechts één goudhaan herbergen, al zijn er in groot-Utrecht (Zeist, Den ­Dolder, Woerden, IJsselstein) ook nog wel een paar te vinden. Voor zover bekend houden momenteel overigens zeven goudhanen domicile in het buitenland.

Goudhaantjes 2011

Jan van Dam (1972) – ceo Albert/Hypernova Tsjechië
Jeroen Pietryga (1974) – senior vp marketing and format ­Albert Heijn
Joost Otterloo (1968) – senior vp corporate HR & communications CSM
Bas van den Berg (1969) – md Campina/Dutch Lady Milk Industries Maleisië, FrieslandCampina
Camiel Slaats (1972) – commercial director G-STAR
Dolf van den Brink (1973) – ceo Heineken USA
Lodewijk Lockefeer (1969) – finance director Heineken Italy
Gaby Vreeken (1968) – global SVP marketing Unilever ­Foodsolutions
Philippine Crommelin-Risch (1972) – directeur beleggen ING Domestic Bank NL
Daniëlle Schuur (1971) – vp Strategic Projects Getronics
Edgar van Zoelen (1975) – director solutions TetraNed
Hendrik Blokhuis (1971) – chief technology officer Cisco North
Carolien Nijhuis (1968) – md integrated business solutions KPN
Eric Hageman (1970) – cfo KPN Mobile international/ceo KPN Mobile rest of world /project leader new group strategy
John Reynders (1976) – director business, marketing & ­operations Microsoft Nederland
Bart Weijermars (1967) – algemeen directeur T-Mobile ­Nederland
Ritchy Drost (1973) – cfo European Broadband Operations, LGI (Liberty Global/UPC)
Philip Lacor (1970) – director enterprise business unit ­zakelijke markt, Vodafone
Paul Hendriks (1968) – chief technology officer Ziggo
Camiel Eurlings (1973) – directeur Air France/KLM
Marjan Rintel (1968) – Senior vp marketing and brand Air France/KLM
Joost Leeflang (1967) – General Manager Philips Consumer Lighting Solutions EMEA
Pieter Elbers (1970) – coo KLM
Pim Berendsen (1973) – directeur business unit data & document management TNT (PostNL).
Ronald de Jong (1967) – general manager Global Sales and Service Emerging Markets Philips Healthcare
Oscar Diele (1970) – chief marketing officer Spil Games
Georgette Schlick (1971) – ceo Dutchview
Danny Menken (1979) – md Benelux and Regional Director Czech, Slovakia & Ukraine, Eurosport
Marc de Vries (1970) – ceo Hyves
Eugenie v Wiechen (1969) – country manager Nederland, lid EMEA managementteam LinkedIn
Matthias Scholten (1968) – directeur content RTL Nederland
Remko v. Westerloo (1967) – programmadirecteur RTL 5 en RTL 8
Niels Baas (1974) – general manager MTV Nederland
Roland van Geest (1969) – hoofddirecteur retail en uitgeverijen (coo) Audax
Hugo Verkuil (1973) – head of foods Brunei, Malaysia and Singapore
Tina Nijkamp (1971) – directeur Televisie SBS
Nick Bortot (1973) – member of the board Binckbank
Karin Kersten (1970) – head Strategic Risk Management ABN Amro
Jeroen Dijst (1971) – md Asset & Liability Management/Treasury ABN Amro
Alexander Rahusen (1972) – cfo retail&private banking ABN Amro
Daphne de Kluis (1969) – head of debt solutions ABN Amro
Theodor Kockelkoren (1969) – bestuurslid AFM
Michiel van Katwijk (1966) – Evp and Group Treasurer Aegon NV
Mike de Boer (1969) – cfo Aegon Bank
Bianca Tetteroo (1969) – cfo Syntrus Achmea
Olivier Gerrits (1973) – directeur Zorginkoop Achmea Zorg
Armand Ferreira (1969) – hoofd European Business Desk ING Corporate Clients Nederland
Bart Schlatmann (1969) – coo ING Nederland
Maurits Duynstee (1967) – head of Corporate Clients NL and Corporate Finance M&A Western ­Europe ING Commercial Banking
David Knibbe (1971) – ceo Insurance Central & Rest of ­Europe ING
Ernst-Jan Boers (1966) – cfo SNS Bank, SNS Reaal
Arjo Blok (1966) – directeur Global Financial Markets Rabobank
Hester Borrie (1969) – md Global Distribution & marketing en lid raad van bestuur Robeco
Ingrid de Graaf (1969) – algemeen directeur ABN Amro ­verzekeringen
Robert Otto (1967) – algemeen directeur Commerciële Divisie Delta Lloyd
Edwin Grutterink (1967) – algemeen directeur Delta Lloyd Schade
Carlo van Kemenade (1966) – CCO Vendor Finance/interim head Global Group Risk Management, De Lage Landen
Rob van Oostveen (1971) – md Private Investments Van Lanschot
Arnoud Kamerbeek (1973) – md business unit Thermal Projects, Nuon/Vattenfall
Rard Rijcken (1970) – head of energy related services, Nuon/Vattenfall
Mira Huussen (1972) – director new energy Essent/RWE
Thomas Casparie (1972) – general manager Retail Network Planning Shell
Jaap Bierman (1968) – general manager Supply for Central/Eastern Europe, Mediterranean and CIS/Russia Shell
Conrad Keijzer (1969) – business unit manager Industrial Coatings AkzoNobel
Sven Dumoulin (1970) – general counsel executive committee AkzoNobel
Dimitri de Vreeze (1967) – president DSM Resins
Ilona Haaijer (1969) – senior vp Personal Care en board member DSM Nutritional Products
Han Kolff (1970) – md Group Control, Strategy and ­Mergers & Acquisitions, Randstad
Frits Scholte (1968) – algemeen directeur Manpower NL

Hanen gezocht

Een goudhaan is een Nederlandse manager van nog geen 45, werkzaam in het Nederlandse bedrijfsleven, of voor een buitenlands bedrijf in Nederland. Hij of zij zit niet meer dan 3 lagen onder de raad van bestuur en wordt ceo-potentieel toegedicht. Bij onze zoektocht zijn we geholpen door MT-lezers, betrokken bedrijven en een select gezelschap van vakredacteuren, headhunters en analisten. Sommigen blijven liever anoniem, anderen bedanken we graag bij naam: Albert Froom (Leaders Trust), Anca Beije (Born4Jobs Media ­Executives), Andrew Rommes en Jop Voorhoeve (Amrop), Aleid de Boer (Capita Selecta), Bram Elenbaas (E/MC), Carl Lens (Lens & Partners), Gerard Ketelaar (Quaestus), Jacques Craenen en Karel Zieleman (Escalier Executive Search), Jan Rapmund (The Executive Network), Paul van Maarschalkerwaart (Confius Executive search), Ralf Knegtmans (De Vroedt & Thierry Executive Search), Remco Takken (GIS­Magazine), Robert Jan van der Heijden (Tracks), Ronald ter Voert (rtvmedia)

De Goudhaantjes 100 is een lijst met aankomende topmanagers die MT elk jaar samenstelt op basis van gesprekken met headhunters, tips van lezers en eigen research. Op de volgende pagina’s vindt u portretten van en interviews met een groot aantal van deze opmerkelijke ‘achievers’. Op mt.nl/goudhaantjes leest u alle profielen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees alle 100 uitgebreide profielen op MT.nl/goudhaantjes100

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.