Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goldsmith: Personeel weet meer dan u

Het managen van kenniswerkers vergt speciale vaardigheden. En dat zijn volgens Marshall Goldsmith niet de kwaliteiten die u direct voor ogen heeft. 6 tips van een van Amerika’s populairste managementcoaches van dit moment.

 

Kenniswerkers weten vaak meer over hun werk dan u, zegt Goldsmith op businesssite Bloomberg. Managers moeten daar op inspringen. Hoe? “Je moet leiderschap bekijken vanuit de wensen en behoeften van de werknemer en niet vanuit de vaardigheden van de leider”, aldus Goldsmith.

Zijn 6 tips voor het effectief aansturen van kenniswerkers, hoogopgeleid personeel en specialisten:

1. Toon passie

“Vroeger betekende een werkweek van 40 uur en 4 tot 5 weken vakantie, dat mensen zich in hun werk vaak minder focusten op hun passies. Vandaag de dag werken mensen 60 tot 80 uur per week en is het cruciaal dat ze van hun werk houden, anders dreigt de onvermijdelijke burnout. Managers die bij hun aansturing laten zien dat ze gepassioneerd zijn over hun werk, maken het voor hun personeel veel eenvoudiger om dat ook te doen en dat heeft absoluut een positief effect op hun prestaties.”

2. Versterk vaardigheden

“Nu de baanzekerheid afneemt en er wereldwijd meer concurrentie ontstaat, is het van groot belang dat mensen doorlopend hun vaardigheden updaten en verfijnen. Leiders moeten verder kijken dan de vaardigheden die zij vandaag de dag nodig hebben van hun personeel. Help je medewerkers die vaardigheden te leren die ze voor de toekomst nodig hebben.”

3. Schat ‘tijd’ op de juiste waarde

“Mensen hebben steeds minder tijd voor allerlei zaken. Dit betekent dat de waarde van tijd omhoog is gegaan. Managers die de tijd van hun medewerkers verspillen, winnen niet aan populariteit. Je oogst veel meer succes wanneer je je mensen kunt beschermen tegen zaken die zowel hun passies in de weg staan als hun vaardigheden niet naar een hoger plan tillen.”

4. Bouw netwerken

"Werkzekerheid komt tegenwoordig voort uit kunde, passie en een ijzersterk netwerk. Wie zijn personeel de mogelijkheid biedt om sterke netwerken op te bouwen, zowel binnen als buiten de eigen organisatie, creëert een groot voordeel als werkgever ten opzichte van andere werkgevers.Het resulteert bovendien in meer loyaliteit. En professionele netwerken geven mensen de kans om hun kennis uit te breiden. Dat brengen ze vervolgens weer in in de organisatie, dus het mes snijdt aan twee kanten."

5. Ondersteun groei

"De beste kenniswerkers werken voor meer dan geld alleen. Ze willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van hun vakgebied. Managers die hun medewerkers vragen 'Wat kan ons bedrijf doen zodat jij kunt groeien en je doelen haalt?', zullen merken dat ze daar ontzettend veel voor terugkrijgen."

6. Geef betekenis

"Niemand zit te wachten op een baan zonder betekenis die hem ongelukkig maakt. Laat je personeel zien hoe de organisatie hen kan helpen om een steentje bij te dragen aan de wereld, zodat ze ook nog eens waardering voelen voor hun inspanningen op het gebied waar hun passie ligt."

Bovenstaande punten zijn volgens Goldsmith van groot belang in het managen van hoogopgeleid personeel. Kernpunt noemt hij het aanmoedigen en waarderen van de toewijding van uw personeel. Wie de zes punten hanteert, helpt niet alleen de toekomst van zijn personeel vorm te geven, maar ook die van zijn eigen organisatie.

Ontmoet Marshall Goldsmith

Op 14 september dit jaar is Goldsmith in Nederland. Hij geeft dan een seminar, bedoeld voor alle succesvolle leiders die hun leiderschap op een hoger plan willen brengen om nóg beter te worden. Goldsmith geeft onder meer aan hoe u van uw slechte gewoontes af kunt komen en hoe u kunt bereiken wat u wilt bereiken.

>> Deelnemen aan de seminar? Lees meer in de brochure of schrijf u direct in

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Goldsmith wordt gezien als één van de grote managementgoeroe's en ceo-coaches van dit moment. MT interviewde hem eerder dit jaar. In Goldsmith: De man die elke ceo verandert, vertelt hij over zijn core business: coaching.

Meer visies van Goldsmith:
Meer goeroe's: 
Nederlandse goeroe's:

> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT en maak kans op het boek Postief Leiderschap van Kim Cameron (tot 1 september 2010)