Als succes maakbaar is, hoe dwing je het dan af? Management Team geeft u twintig sleutels tot succes. Mét voorbeelden.
1 : …u op uw kristalheldere doel richten.
Uw doel is de allerbelangrijkste sleutel tot slagen. Als u niet weet wat u wilt, is er minimale kans op succes. Natuurlijk zijn er een paar mazzelaars bij wie het succes zomaar plotseling uit de hemel kwam vallen, maar dit type boffer is van een zeer zeldzame soort.
In de Verenigde Staten werd in de jaren vijftig een onderzoek gedaan onder een groot aantal studenten. “Wat wil je later worden?” vroegen de onderzoekers. De meeste puberende Amerikanen wisten het niet of kwamen met iets vaags als “beroemd” of “rijk”. De paar procent die wel precies wist wat ze later wilden bereiken, bleek binnen twintig jaar extreem succesvol. (www.salesquest.nl) De Chinezen vatten het korter samen: “Als je niet weet wat je zoekt, herken je het niet als je het vindt”
2. …risico’s nemen
Zangeres/actrice/schrijfster Madonna Ciconne – Ritchy nam een enorm risico toen ze op achttienjarige leeftijd op de bonnefooi naar New York ging. “Zet me maar af op de plaats waar het allemaal gebeurt,”zei ze tegen de taxichauffeur. Ze had de universiteit zonder diploma verlaten. Nu heeft ze 266 miljoen albums verkocht en is ze daarmee de succesvolste zangeres aller tijden.
3. ….doen waar u goed in bent.
Dezelfde Madonna heeft nogal eens met haar eigen kunnen geëxperimenteerd. Maar toegegeven, een groot actrice zal ze nooit worden. En haar kinderboeken getuigen evenmin van uitzonderlijk schrijftalent. Waar ze wel goed in is: zingen en dansen. Schoenmaker blijf bij je leest. Herman Brood werd nooit een wetenschapper, Dali was geen Spaans veldheer. Wilt u een succesvol schilder worden? Kijk dan of u artistieke aanleg hebt. Een dubbeltje kan best een kwartje worden, maar een Roebel wordt geen Euro.
De overige zeventien sleutels vindt u in de nieuwe editie van Management Team.