Leaserijders duiken massaal op zuinige auto's, omdat ze vrezen dat per 1 juli de lage bijtelling voor hun droomwagen vervalt. Die paniek lijkt overdreven: er blijven nog genoeg mogelijkheden om goedkoop te rijden.
Ze zijn goed bedoeld, de fiscale maatregelen die verkoop van groene auto's moeten bevorderen. Maar zoals vaker met fiscale prikkels, zetten ze de markt compleet op zijn kop. Zeker als ze weer eens worden aangepast, zoals per 1 juli gebeurt.
Vestzakwagentjes
Zo ernstig ontwricht als de woningmarkt, waar de hypotheekrenteaftrek en de huursubsidie het verband tussen woning en welstand een beetje zoek heeft gemaakt, is hij nog niet. Maar zet de top 5 van best verkochte auto's van pakweg tien jaar geleden naast die van 2011 en het valt toch wel op. Polo, Twingo, Aygo: Nederland rijdt alleen nog maar vestzakwagentjes. Zijn we op zoek gegaan naar andere statussymbolen? Welnee: voor wegenbelastingvrij rijden, een aanschafprijs zonder BPM-boete en vooral de laagst mogelijke bijtelling zit Nederland graag in een compacte en zuinige auto.
Bijtelling
Per 1 juli gaat de boel weer op de schop. De grenzen voor de CO2-uitstoot die worden gehanteerd om auto's in te delen in de bijtellingsklassen, worden verlaagd. Diesels die maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoten, vallen nu nog onder 14 procent bijtelling en zijn vrijgesteld van BPM. Per 1 juli gaat die grens omlaag tot 91 gram, om in volgende jaren in grammenstapjes verder te dalen tot 82 g/km. Hetzelfde gebeurt met de 20 procent bijtellers en bij benzinewagens. De vrijstelling van houderschapsbelasting voor de zuinigste auto's eindigt per 1 januari 2014. Wie voor 1 juli de lage bijtelling geniet, kan lekker doortuffen.
A4 Avant, Passat in gevaar
Populaire lease-diesels als de Audi A4 Avant en de meeste versies van de VW Passat vallen deze zomer al uit de 20 procentsregeling, volgend jaar komt dat lot de Hyundai i40 en de BMW 320d toe, als de leveranciers niet nog wat grammetjes CO2 weten te vinden. In de echte vrekkenklasse van de 14-procenters is het ook een slagveld: de Ford Fiesta en Opel Corsa redden het na juli niet meer met de huidige uitstoot en de onlangs gelanceerde ultrazuinige Volvo C30 mag nog maar een paar maanden genieten van die status.
Zuinigere modellen
Autofabrikanten deden (soms exclusief voor de Nederlandse markt) hun best met de laboratoriumwaarden onder de lokale maxima te blijven, en er zit nog wel wat rek in hun scores. Als Renault de uitstoot van zijn Megane diesel tussentijds kan afwaarderen van 95 tot 90 gram per kilometer en Ford met zijn Focus daar nog 2 gram onder duikt, zit er meer in het vat. Verwacht de komende maanden dus aankondigingen van extra schraperige uitvoeringen van de grote leveranciers.
Stekker-Hybride
Wie een grotere groene stap wil zetten, kan natuurlijk altijd een hybride Toyota, Lexus of een Peugeot 508 of Citroën C5 met elektrisch aangedreven achteras kiezen. En helemaal gunstig blijft de regeling rond auto's die hun uitstoot – op papier – onder de 50 gram per kilometer weten te houden: die vergen een ronde nul procent bijtelling. Tot 2016 gaat dat op voor de volledig elektrische Nissan Leaf en Renault Fluence, over de praktischere Opel Ampera en plug-in uitvoeringen van de Prius genieten vanaf 2014 7 procent bijtelling, als ze na die datum zijn aangeschaft.
Leasecontract
Hoewel de leasemaatschappijen worden overspoeld met aanvragen, wijzen ze er terecht op, dat hun klanten moeten blijven rekenen met het complete kostenplaatje. Langer doorrijden op een bestaand contract kan uiteindelijk goedkoper uitpakken dan voor de laagste bijtelling te gaan en het kan geen kwaad het autonieuws de komende maanden goed bij te houden. Bovendien: wie na maart nog een nieuwe auto bestelt, mag tot 1 juli wakker liggen: de levertijden lopen makkelijk op tot drie maanden.
Lees ook:
-
Accenture rijdt elektrisch
-
Consument wil niet puur elektrisch
-
Zo rijdt u (bijna) gratis elektrisch
-
Elektrisch rijden niet zo duurzaam
- TB Test: Opel Ampera
-
Gedeelde elektrische Smart
- Epyon: Auto opladen in een kwartiertje
-
Volle tank voor 5 euro
-
TB Test: MItsubishi iMiEV