Laurens van de Vijver, Business Development Director van Tetra Pak Benelux, geeft antwoord op de vraag waarom karton tegemoet komt aan een maatschappelijke behoefte.
Platte wereld
De wereld is kleiner geworden, of platter zo u wilt. Informatie is voor iedereen toegankelijk en bovendien sneller voorhanden. Voor ondernemingen heeft dat grote gevolgen gehad. Transparantie is het sleutelwoord. De huidige consument staat erop dat grote ondernemingen zich verantwoorden voor hun activiteiten. Sterker nog, die consument neemt met minder geen genoegen. In tegenstelling tot een aantal jaren geleden is corporate geen vies woord meer. Grote ondernemingen zijn niet per definitie verdacht en het hebben van winstoogmerk is een gezonde eigenschap. De voorwaarde is dat je uit kunt leggen dat die winst op een verantwoorde manier wordt gemaakt. En bovendien dat de onderneming zich bewust is van de wereld om zich heen en de daarbij horende verantwoordelijkheid. Een bedrijf dat deze basisregel schendt, wordt genadeloos afgestraft, en terecht.
Window dressing heeft geen zin
Naast het feit dat de consument steeds beter geïnformeerd is, is hij doorgaans ook niet gek. De poging van een onderneming om net te doen alsof er sprake is van maatschappelijk verantwoord ondernemen, is zinloos. De waarheid achterhaalt je immers wel. Tetra Pak heeft wat dat betreft een groot voordeel: ons product is aantoonbaar milieuvriendelijk. Karton is uitstekend te recyclen, eenvoudig te transporteren en de productie ervan levert weinig uitstoot van CO² op. We kunnen dus alleen al door onze core business uit te leggen, een authentiek en goed verhaal vertellen dat aansluit op het verwachtingspatroon van de huidige consument. Maar het gaat in onze ogen verder dan dat. De productie van karton leidt onvermijdelijk tot het kappen van bomen. Daar ligt een verantwoordelijkheid. Naast het kappen van bomen, planten we ze ook, en wel op grote schaal. Ook het gebruik van niet-hernieuwbare grondstoffen zoals aluminium en polyethyleen leidt tot een onvermoeibaar/continue proces om het aandeel van deze niet-duurzame grondstoffen in onze verpakking te verminderen. Op die manier lukt het ons om ‘milieuneutraal’ te werken.
Generation Y: optimisme en realisme
Weer even terug naar de consument. De post-babyboomers, ook wel aangeduid als Generation Y, kenmerken zich door een combinatie van optimisme en realisme. Dat optimisme blijkt uit het besef dat er op veel manieren wat aan de omvangrijke milieuproblematiek gedaan kan worden. Het realisme komt naar voren in het feit dat men begrijpt dat het grote ondernemingen zijn die daarin het initiatief moeten nemen en misschien zelfs wel meer kunnen bereiken dan alleen de overheid. Veel ondernemingen zien die verantwoordelijkheid zelf ook. Daarnaast realiseren consumenten zelf ook verantwoordelijkheid te hebben. Dat is niet langer exclusief én negatief voorbehouden aan een kleine groep geitenwollen sokken.
Karton als verpakkingsmiddel past daarom perfect in de huidige tijdsgeest. Voor ondernemingen in de voedingsmiddelenindustrie, is het gebruik van karton als verpakkingsmiddel een duidelijke uiting van het nemen van verantwoordelijkheid en het streven naar kiezen voor verpakkingsoplossingen die minder schadelijk voor het milieu zijn. Aan de andere kant geeft de milieubewuste consument steeds meer de voorkeur aan milieuvriendelijk verpakte producten. Het mes snijdt dus aan twee kanten.