Geluk op het werk is een belangrijk thema aan het worden. "Onze economie verandert snel van een geldeconomie in een tevredenheidseconomie", schrijft de Amerikaanse psycholoog Martin Seligman in Authentic Happiness, in het Nederlands vertaald als "gelukkig zijn kun je leren".
Zoals ook in het onderwijs nieuwe methodes als beloning en aanmoediging de plaats hebben ingenomen van stampwerk en stokslaag, zo ontdekken steeds meer organisaties dat er ook op het werk effectievere manieren zijn om de productiviteit te verhogen.
Eén zo'n productiviteitsverhoger is geluk. Gelukkige medewerkers blijken inventiever en creatiever te zijn en meer de grote verbanden te zien. Hoe productief je bent als medewerker, blijkt ook te liggen aan wat je uit het werk haalt. Zie je je werk als bron van inkomen? Als loopbaan met uitzicht op steeds weer nieuwe uitdagingen? Of als roeping, een manier waarop jij jouw unieke talenten kunt inzetten om iets te betekenen voor de wereld? In dat laatste geval geeft ons werk zin aan ons leven. Uit onderzoek onder schoonmakers in een ziekenhuis blijkt dat medewerkers die hun werk als roeping zien, beter functioneren.
Wat positieve psychologie zo geliefd maakt, is dat ze wetenschappelijk bewezen zelfhulp biedt. Een populaire techniek is bijvoorbeeld het bijhouden van een dagboek met herinneringen aan dingen die wel goed zijn gegaan. Wat overigens ook helpt om meer geluk te bereiken, is simpelweg goed doen. Door een donatie te doen of een zieke buurvrouw te helpen, voel je je goed over jezelf en heeft je leven betekenis. Maar verreweg de beste manier om blijvend meer geluk in je leven te krijgen, is door je roeping te vinden in je werk. Het recept van Seligman is simpel: stel vast wat je karakteristieke competenties zijn en kies werk waarin je die elke dag kunt gebruiken. Of herschep je werk, zodat je je competenties kunt gebruiken. Daar is de werkgever net zo goed bij gebaat.
Meer in Connect, het tijdschrift van GITP