De Japanse auto-industrie viert zo tussen tsunami, dure yen en economische crisis, niet heel uitbundig feest. Toch staan op de Tokyo Motor Show een paar uitbundige creaties die alleen de Japanners kunnen bedenken.
Je moet de concept cars met verbrandingsmotor met een vergrootglas zoeken op een autobeurs zoals die nu in Tokio wordt gehouden. Het moet allemaal groen, en als het van 'broem' gaat, dan is dat hooguit in een plug-in hybride die pas op fossiele brandstoffen overschakelt zodra de accu's hun prik kwijt zijn.
Een tweede trend waarmee de Japanners volop spelen, is die van de connected car. De Nissan PIVO 3 parkeert zichzelf met één druk op de knop – van de smartphone. Voor het vertrek komt hij voorrijden, mist de baas dat via zijn appje aangeeft. Helemaal online is de Toyota Fun-Vii, een rijdend flatscreen dat naar believen een bosje bloemen weergeeft aan omstanders, of natuurlijk de laatste berichten op Facebook.
Bekijk hier meer Japanse lekkernijen en, vooruit, één Duitse primeur.