“Bedrijven moeten het lef hebben om nieuwe werknemers snel in de corebusiness in te zetten”, zegt Ronald Simons, directeur van werving- en selectiebureau FunktieMediair.
Uit een recent gepubliceerd onderzoek van Ad Rem Young Professionals onder 527 respondenten, blijkt dat negen op de tien ‘starters’ weggaat omdat ze te weinig doorgroeimogelijkheden hebben.
Simons: ”Het is zuur als nieuwe werknemers snel van baan veranderen, want ze gaan pas na een jaar rendement opleveren. Een manager moet ze zien te binden. De balans gaat dus meer naar de werknemer. Startende werknemers moet je individueel begeleiden, ik geloof niet zo in Management Development totaalprogramma’s.”
“Ik denk dat je het onderzoek enigszins moet relativeren. Zo’n onderzoek generaliseert de feiten. De praktijk ligt vaak genuanceerder. Feit is wel dat starters vaak snelle stappen willen maken. Die match moet er maar net zijn met een bedrijf.”
“Ik zie het als een tendens. Er is nu veel werk voor HBO’ers en WO’ers. Over een tijdje is dat weer anders. Dan zullen starters sowieso langer bij een bedrijf blijven.”