De Arbeidsinspectie is, met het huidige warme weer, geen schrijnende situaties op werkplekken tegengekomen die aanleiding waren om in te grijpen.
Een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken, waaronder de inspectiedienst valt, zei donderdag dat nergens het werk is stilgelegd. Ook zijn er geen boetes uitgedeeld.
De afgelopen vier weken kreeg de inspectiedienst 71 klachten binnen over hitte op de werkvloer. Inspecteurs zijn in 26 gevallen poolshoogte gaan nemen. Het bleek echter dat problemen in goed overleg opgelost konden worden.
“Werkgevers realiseren zich ook wel dat ze slechter af zijn als werknemers zich ziek melden. Vaak was het voldoende om tips te geven,” aldus de zegsman. In een enkel geval is geadviseerd om de arbodienst in te schakelen voor hulp bij het aanpassen van de werksituatie.
De Arbeidsinspectie kreeg ook veel vragen over werken met het warme weer. In totaal kwamen er de afgelopen vier weken 574 telefoontjes binnen met verzoeken om meer informatie. Daarvan kwamen de meeste de laatste week binnen.
(ANP)



