Belangenorganisaties volgen de plannen van het kabinet voor het invoeren van de kilometerheffing met argusogen. "Ik heb nadrukkelijk het gevoel dat anders betalen meer betalen gaat worden." Maar de kans is klein dat forenzen de auto laten staan als ze meer moeten gaan betalen.
Tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer woensdagochtend voerden vertegenwoordigers van belangenorganisaties en bedrijven het woord over de kilometerheffing. Ondernemingen als TomTom, KPN, Rabobank en Siemens zien een lucratief contract met de overheid wel zitten. ANWB-topman Guido van Woerkom en een vertegenwoordiger van VNO-NCW pleitten ervoor om niet te kiezen voor één provider, maar voor een aantal bedrijven. "Concurrentie leidt tot lagere prijzen", hield Van Woerkom de Kamer voor.
Gecompliceerd
Diverse belangenbehartigers spraken zich uit tegen de CO2-tax. Die vervangt de BPM of aanschafbelasting op personenauto's, tot de heffing er is. ANWB, VNO-NCW en MKB Nederland zetten vraagtekens bij de milieuwinst van de tax. Het zou het systeem ook extra gecompliceerd maken. "De kilometerheffing invoeren is al moeilijk genoeg", aldus directeur Cees Oudshoorn van VNO-NCW.
Meer betalen
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zit erover in dat de motorrijtuigenbelasting voor trucks in 2009 omhoog gaat. "Ik heb nadrukkelijk het gevoel dat anders betalen meer betalen gaat worden", zegt voorzitter Alexander Sakkers van de brancheorganisatie.
Openbaar vervoer
Amsterdams wethouder Tjeerd Herrema, die spreekt namens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, verwacht 5 tot 6 procent meer auto's door het verdwijnen van de BPM, bovenop de toch al enorme groei van het wagenpark. Dat zal in de steden meer parkeerdruk geven en nopen tot meer ondergronds bouwen. Het succes van de heffing via het terugdringen van het autogebruik staat of valt daarom met een sterk openbaar vervoer, aldus KNV-directeur Ad Toet.
Blijven rijden
De kans van slagen om forenzen uit hun auto te krijgen, blijft echter klein. Meer dan een kwart van de automobilisten denkt de strijd tegen de files alleen te kunnen oplossen met extra asfalt, blijkt uit onderzoek van gratis krant Dag. Op dit moment gaat 64 procent van de ondervraagden dagelijks met de auto naar het werk. En zelfs als de benzine een euro de liter duurder wordt, blijft nog steeds de helft van deze groep in de auto rijden.