Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Forbo Flooring: ‘We willen af van ons institutionele imago’

Linoleum van Forbo Flooring is in 150 jaar tijd niet veranderd. Marketeer Edo Rem: 'Mijn missie is om vloeren sexy te maken.'

Er zullen weinig mensen in Nederland zijn die nog nooit over een linoleum vloer hebben gelopen. De herkenbare geur is bijna niet te missen. Ziekenhuizen, scholen en tandartspraktijken liggen er volFORBO FLOORINGS, SINDS 1899

– Onstaan in 1899 als 'Nederlandsche Linoleumfabriek'
– Grootste linoleum producent ter wereld
– Jaarlijks goed voor 25 vierkante kilometer vloeren
– Omzet 2012: 708,2 miljoen euro
– Operationeel inkomen 2012: 84 miljoen euro 
– Aan de Zwiterse beurs genoteerd
– 12 productievestigingen over 6 landen
– In Nederland gevestigd in Assendelft, Krommenie en Coevorden mee. ‘Onze vloeren liggen in 80 procent van de Nederlandse scholen’, vertelt Edo Rem, hoofd marketing van Forbo Flooring. Het bedrijf produceert jaarlijks zo’n 4000 voetbalvelden linoleum vloeren, waarvan het merendeel onder de merknaam Marmoleum, die slaat op de marmerachtige uitstraling. Slechts 3 andere fabrieken ter wereld produceren linoleum en Forbo is met stip de grootste. In 2012 haalde het bedrijf een omzet van 708,2 miljoen euro. Het operationele inkomen kwam uit op 84 miljoen euro. 

Nieuwe designs 

Forbo Flooring werkt sinds kort samen met verschillende interieurontwerpers, waaronder Piet Boon, om nieuwe collecties vloeren te lanceren. De kleurrijke marmerprints worden verruild voor donkere, sobere tinten. Rem: ‘We willen af van ons institutionele imago. Mijn missie is om de vloeren sexy te maken.’ Overigens verandert alleen de kleur van het product, de samenstelling blijft exact hetzelfde. Sterker nog, de samenstelling is in 150 jaar nauwelijks veranderd. En met succes: De Marmoleum vloeren blijven tot wel 25 jaar liggen ‘Een tijd geleden hebben we alleen de toplaag aangepast, omdat de vorige lak snel kraste. Dit probleem is nu opgelost.’

WAT IS LINOLEUM?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– Bestaat voor 97 procent uit natuurlijke materialen
– Is volledig milieuvriendelijk en in bezit van alle belangrijke keurmerken
– Is voor 72 procent hernieuwbaar
– Bestaat voor 43 procent uit gerecycled materiaal
– Bestaat uit hars, lijnolie, houtmeel en juten. 
– Werd in 1860 gepatenteerd De vloeren doen het al tijden lang goed in Europa. Vooral Denemarken, Zweden, Duitsland en België zijn grote afnemers. Sinds een aantal jaar wordt de rest van de wereld echter ook verkend. ‘In Europa staan de markten onder druk, daardoor leek het een logische stap om uit te breiden naar nieuwe groeimarkten als China. Dit bleek een slimme zet, want ons product was daar nog compleet onbekend.’ De onbekendheid van het product brengt meteen een nadeel met zich mee. In China is het gebruikelijk je vloer direct bij een handel te kopen en zelf te leggen, met Marmoleum kun je dit beter niet doen. ‘Omdat linoleum een natuurlijk product is, kunnen de materialen werken. Het is bijvoorbeeld bekend dat de vloeren nog wat in de lengte krimpen nadat ze gelegd zijn’, vertelt Rem. ‘Wij leiden onze werknemers op om de vloeren zonder problemen te leggen.’

Ambachtelijk in Amerika 

Noord- en Zuid-Amerika werden een paar jaar geleden ook aan het verspreidingsgebied van Forbo Flooring toegevoegd. Samen zijn ze inmiddels goed voor 13 procent van de totaalafname. Vooral in de Verenigde Staten timmert het bedrijf hard aan de weg. Rem: ‘In een land waar weinig ambachtelijk is, wordt het ambachtelijke karakter van onze vloeren gewaardeerd.’ 

Meer Hollands Glorie?