Unilever dacht slim te zijn door een nieuw reclamefilmpje voor het deodorantmerk Axe te laten lekken via internet, in de hoop dat er een fluistercampagne zou ontstaan. Webloggers zijn ‘not amused’. “Liegen mag niet.”
Unilever heeft met behulp van een ‘viral-marketingcampagne’ geprobeerd publiciteit te genereren rondom het deodorantmerk Axe. Dat gebeurde door op een nep-weblog (dat inmiddels alweer offline is) het reclamefilmpje van Axe Touch te zetten.
De commercial die op mannen lijkt te zijn gericht, is vanaf volgende week ook op televisie te zien. Brandmanager Adriaan Thierry van Axe bevestigt dat Unilever de nieuwe commercial van het deodorantmerk heel bewust via internet heeft verspreid. “Wij wilden een bepaalde mystiek rondom het merk Axe creëren.”
Bij het Nederlandse weblog GeenStijl hadden ze meteen door dat het om een viral-marketingcampagne ging. Zij voelen zich om de tuin geleid en laten van de marketingcampagne van Unilever geen spaan heel. Met name het feit dat een grote organisatie als Unilever een nep-weblog op internet zet, stuit GeenStijl tegen de borst. Volgens weblogger Prof. Hoxha (wat uiteraard een alias is) is viral marketing niet erg, maar liegen wel.
Axe-brandmanager Thierry van weerspreekt de beschuldiging van GeenStijl dat er sprake is geweest van Google-bombing (zorgen dat je hoog in de ‘rankings’ bij Google terecht komt). Hij zegt geen idee te hebben hoe het fake-weblog van Danny Kleine waarop het filmpje doelbewust gepost is zo hoog kon eindigen in de Google-resultaten.
De commercial wordt vanaf maandag in een groot deel van Europa uitgezonden en in enkele landen daarbuiten waaronder Mexico. In Duitsland was hij deze week al op televisie te zien. (WdJ) Bron: Emerce