Met de overname van Megabus breidt Flixbus de buslijnen ook uit naar Londen, ook na de Brexit. Zo groeit de ov-disruptor verder in Europa.
Het Duitse vervoerbedrijf Flixbus heeft lak aan de Brexit. Door de deze week aangekondigde overname van de buslijnen van Megabus heeft het bedrijf er in een klap extra buslijnen binnen Frankrijk en Italië en op-en-neer naar het Verenigd Koninkrijk bij. Hoeveel geld er met de overname is gemoeid is niet bekend gemaakt.
De groeiplannen van het Duitse bedrijf passen precies binnen een hockey-stick-curve. In 2013 bracht Flixbus 3,3 miljoen mensen van A naar B, het jaar erop waren dat er 11 miljoen. In 2015 verdubbelde dat getal bijna naar 20 miljoen, dit jaar moeten daar nog eens tien miljoen personen bijkomen.
Brexit
Grote problemen voorziet het bedrijf nog niet bij de uittreding van de Britten.“Het is moeilijk om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Als we dat maar zouden weten. Maar we verwachten niet dat het grote obstakels zijn”, aldus directeur International Business Max Zeumer. Hij ziet nu twee reëele gevolgen voor het bedrijf, een lading extra papierwerk en mogelijke douane-controles bij de grens. “Dat laatste is natuurlijk een onaangename ervaring voor reizigers.”
Megabus
De overname van Megabus betekent niet dat de Duitse ov-disruptor ineens het bedrijfsmodel gaat omgooien. De bussen blijven van Megabus en de bus-chauffeurs blijven bij dezelfde baas in dienst. Het drie jaar geleden als startup opgerichte vervoersbedrijf Flixbus biedt het platform en de kwaliteitsstempel volgens directeur International Business Max Zeumer. De bussen en buschauffeurs worden bij derden ingeleend.
Aan dat kwaliteitsstempel willen Zeumer en consorten de komende jaren nog flink bouwen. Met name op het communicatieve vlak zijn er nog gaten te dichten. Een ov-bedrijf dat de communicatie met de reizigers wil verbeteren, dat hebben we vaker gehoord. Bij Flixbus ligt het pijnpunt bij vertragingen van bussen, iets waarvan het bedrijf zich zeer zeker bewust is. “Als je bus een uur later komt dan kun je een kopje koffie gaan drinken maar dan moet je wel weten hoe laat die bus wél komt.” Op dit moment is het voor reizigers vaak een kwestie van engelen-geduld en in het ongewisse blijven.
ICT
Van een startup verwacht je dat deze op alle mogelijke vlakken een ict-oplossing heeft, dat wordt ook zo bij Flixbus. Zeumer: “Als een bus nu te laat is dan moet de chauffeur bellen naar ons kantoor, die medewerkers sturen vervolgens een bericht eruit aan de reizigers dat de bus later is.” Niet direct state of the art te noemen, zeker niet aangezien veel chauffeurs de vertraging niet doorgeven. Het bedrijf is dan ook hard bezig om ook de voorlichting de 21e eeuw in te tillen. Dat gebeurt door alle bussen uit te rusten met een gps-tracker waardoor het bedrijf in real-time kan zien of de voertuigen op tijd rijden. “Zo halen we de eerste helft van dat communicatie-systeem weg.” Aan het einde van dit jaar moeten de reizigers op deze manier worden ingelicht.
Afbeelding: Flixbus