Flipboard, de iPad-applicatie die favoriete websites en social media samenvoegt tot één goed leesbaar persoonlijk magazine, komt naar de iPhone. Goed nieuws voor leestijgers, met een Hollands tintje.
Nieuws en ander leesvoer doorvlooien was nooit zo'n succes op het kleine schermpje van een smartphone. Te kleine letters, oeverloos tikken en vegen op het schermpje om wat bij elkaar te harken en nooit voldoende overzicht. Een heel verschil met de lees-applicaties die sinds anderhalf jaar voor de iPad en andere tablets op de markt zijn. Flipboard, met de Nederlander Arthur van Hoff als cto in zijn bestuur, is veruit de bekendste van dergelijke persoonlijke lees-apps. Na het aangeven de favoriete websites en social media-plekken krijgt de gebruiker een overzichtelijk en fraai gelayout persoonlijk magazine voor zijn neus.
Flipboard goes iPhone
Moeten leestijgers dan toch maar aan de tablet? Misschien niet. Agelopen week lanceerde Flipboard zijn product in een vorm, aangepast voor de iPhone. En wel zó, dat met een simpele duimbeweging bijzonder soepel door het belangrijkste nieuws, facebook en twitter kan worden gebladerd op een manier die doet denken aan het draaien aan de aloude papieren contactendatabase Rolodex: de tweets, headlines en foto's rollen verticaal langs.
Uitnodigend
Het is indrukwekkend, hoe Flipboard van het eigenlijk veel te kleine schermpje van een iPhone een magazine weet te brouwen dat in elk geval uitnodigt tot bladeren. Zelfs de luie gebruiker die binnen een minuut achteloos wat voorgebakken categorieën als Business, Design en Technology aanvinkt, maakt al een vliegende start. De nieuws-headlines worden vervolgens gepresenteerd als de tegels die we kennen van Windows Phone. Vooral door de manier van presenteren bewijst Flipboard zijn nut: niet meer elke app van alle nieuwssites en sociale netwerken na elkaar starten en sluiten, maar alles bij de hand. Helemaal goed gevonden is de onderkant van het scherm, die als het ware 'wappert' om aan te geven dat er op de volgende pagina meer te vinden is. Speels, maar effectief.
Twitter, Facebook
Nog even inloggen op Facebook en Twitter en die tegeltjes vertonen ook de laatste bijdragen. Maar niet zonder dat Flipboard zijn eigen interface er als het ware overheen heeft gelegd. Op Facebook zijn foto's meteen beeldvullend, en komen pas na een volgende tik commentaren en likes in beeld. Ook op Twitter krijgt grafische verfraaiïng de voorrang: eerst het beeld waarnaar een tweet verwijst, daaronder de tekst en afzender. Goed gedaan.
Hollands glorie
Flipboard heeft zijn lezer nog uitgebreid met Flipboard Accounts, dat het profiel opslaat, zodat het op andere apparaten (we gokken in dit geval: een iPad) ook te gebruiken valt. We zijn zelf fan van Flipboard. Wat daarbij helpt is het feit dat Arthur van Hoff, de Nederlandse stamvader van Java en een serial entrepreneur die al meer dan tien jaar vanuit Silicon Valley actief is, er in de board zit. Na startups als Strangeberry en Zing kwam hij vorig jaar via een overname aan boord bij Flipboard, in zijn favoriete rol: cto.
Concurrenten
Flipboard is natuurlijk niet de enige persoonlijke bladeraar van zijn soort. Ook de rivalen van Van Hoffs bedrijf zullen niet lang wachten met hun eigen interpretatie van de persoonlijke leesassistent voor de smartphone. Zo heeft Zite zijn iPhone-app ook ijlings gelanceerd en werkt AOL Editions, een dagelijkse digitale knipseldienst van de mediagigant, aan een editie voor de smartphone. Yahoo heeft Livestand voor de iPad en belooft volgend jaar ook naar andere platforms uit te breiden, inclusief Android tablets en misschien ook smartphones. En Google kan natuurlijk niet achterblijven met een gepersonaliseerde lees-app. Maar voorlopig is er geen zo fraai en Hollands als die van Flipboard.
Lees ook: