MT vanuit Sillicon Valley deel 2. Met vandaag: Flipboard, een intelligente zoekmachine voor social media en the hottest thing in town als het om iPad-apps gaat.
Flipboard in een notendop: het is een applicatie die heel overzichtelijk en aantrekkelijk de links en verwijzingen uit sociale websites combineert in één bladeraar die perfect aansluit bij de mogelijkheden van de iPad. Oprichter en CEO Mike McCue vertelt hoe hij op het idee kwam: "Ik vroeg me af waarom het internet niet net zo mooi is als een magazine?" Hij haalde Evan Doll van Apple erbij, ze besloten te gaan voor de tablet van Apple in plaats van het 'vaste' internet en inmiddels kunnen ze de vraag naar de app nauwelijks aan. Volgens McCue is de Flipboard-applicatie een handige tool voor uitgevers: "Hiermee kunnen ze social media omarmen. Op Twitter worden door gebruikers slechts links naar hun artikelen geplaatst, in Flipboard komt het beter over. Binnen de applicatie krijgen gebruikers een preview, voor het volledige artikel worden ze naar de webpagina doorverwezen." Flipboard is door meer dan 200 uitgevers benaderd voor samenwerking.
Businessmodel
Een businessmodel heeft Flipboard nog niet. McCue: "Dat hebben we naar de toekomst geschoven. Het gaat ons nu vooral om de juiste gebruikservaring, en de samenwerking met de uitgevers. Daarna gaan we pas nadenken over inkomstenbronnen." Volgens Van Hoff is een advertentiemodel "de duidelijke richting voor Flipboard". Volgens de cto zijn internetadvertenties op dit moment echter inefficient. Als voorbeeld geeft hij tijdschrift Vogue: iedereen wil betalen voor de versie met mooie advertenties in print, niemand wil betalen voor de online variant met lelijke reclame naast de artikelen. "Als je de ervaring van een advertentie in een magazine naar het web kan halen, dan gaat de prijs voor zo'n reclame-uiting omhoog."
VC geld
Alle medewerkers van Flipboard bezitten trouwens een aandeel in het bedrijf. Een normale constructie in Amerika, zegt Van Hoff: "In Nederland gebeurt zoiets niet, maar hier kan je haast niemand aannemen als je zoiets niet aanbiedt." Flipboard heeft een eerste investeringsronde afgesloten nét nadat de iPad van Apple werd aangekondigd. Twee venture capitalbedrijven en enkele informals investeerden deze zomer in totaal 10,5 miljoen dollar in de start-up. McCue: "We hebben een lage cash burn. We hebben een klein team van 21 medewerkers, onze servers zijn van Amazon, waardoor we dus weinig hoeven te investeren in infrastructuur. We opereren behoorlijk lean & mean, we hebben nog geld voor jaren. Over twee jaar zal er vast nog een ronde funding komen."
Meer MT in Sillicon Valley
- Deel 1: Symbaloo wil VS veroveren
Lees ook het boek 't Nieuwste van het Nieuwste'. Dit is het succesverhaal van de man die de basis heeft gelegd voor het Internet; Jim (Netscape) Clark.