Op de A1 tussen Bussum en Muiderberg begint maandag het eerste experiment met dynamische of variabele maximumsnelheden. "Sneller rijden wanneer het kan en langzamer waar het moet"
Normaal gesproken geldt op dit traject een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Maar met het nieuwe systeem mogen automobilisten, als de verkeersdrukte het toelaat, 120 kilometer per uur rijden. In de praktijk zal het betekenen dat buiten de spits en 's nachts harder mag worden gereden, verwacht Jonna Brandsma van Rijkswaterstaat op NU.nl.
Doorstroming
Afhankelijk van drukte, files en weer varieert de maximumsnelheid. Dat kan de doorstroming en het milieu verbeteren, en de verkeersveiligheid vergroten, is de gedachte erachter. Borden boven de weg en in de berm geven de aangepaste maximumsnelheid aan. Weggebruikers kunnen volgens Verkeer en Waterstaat "sneller rijden wanneer het kan en langzamer waar het moet".
Vaker vast
De proef betekent mogelijk het einde van de 80 kilometerzones rond de vier grote steden. Uit onderzoek is gebleken dat de lucht langs de trajecten wel schoner is geworden, maar dat de doorstroming op sommige plekken juist is verslechterd. Zo stond op de A12 bij Den Haag de stad uit het verkeer juist vaker vast. "Dit is een middel om te kijken of flexibele snelheden mogelijk zijn in plaats van steeds hardere limieten", aldus Brandsma. Het zal twee jaar duren voordat duidelijk is of het zover komt.
Andere trajecten
Later dit jaar volgen op vier andere trajecten soortgelijke experimenten. Zoals dit voorjaar op de A58 tussen knooppunt De Baars bij Tilburg en Goirle. Daar gaat de maximumsnelheid juist omlaag, naar 80 kilometer per uur, als de luchtkwaliteit achteruitgaat.