Voorwaarts denken en innoverend vermogen
Binnen de extreem concurrerende Nederlandse financiële markt is het gevecht om marktaandeel groot en zijn de marges vaak klein. Desondanks heeft bank-verzekeraar SNS REAAL zijn positie in Nederland flink versterkt. De groeistrategie van SNS REAAL, waarvan de beursgang een belangrijk onderdeel was, blijkt het juiste effect te hebben.
“In deze turbulente wereld van hedgefondsen en internetontwikkelingen kunnen dingen die vandaag ver weg lijken ineens heel dichtbij zijn en andersom. Als SNS REAAL zitten we in een zeer interessante markt”, begint Ronald Latenstein van Voorst, Chief Financial Officer (CFO), over de uitdaging om SNS REAAL rendabel te laten groeien op de Nederlandse markt. “Groei begint bij een financiële dienstverlener zoals wij met het aantrekken van goede mensen om vervolgens goede producten en systemen te ontwikkelen. Bovendien is een bepaalde schaal nodig om een vaste positie te kunnen behouden en streven we naar een laag risicoprofiel. Wij zijn sinds mei 2006 een beursgenoteerd bedrijf en dat schept verwachtingen en verplichtingen richting aandeelhouders. Groei is tevens een thema op zich en het werken aan de verdere ontwikkeling is uitermate boeiend. Het voorwaarts denken en doen en zeker het innoverende vermogen in deze organisatie, waarin we een prima trackrecord hebben, geeft een extra element waardoor het een succesvolle organisatie is.”
De cijfers onderschrijven dit. De organisatie sloot 2006 af met een nettowinst van 371 miljoen euro, een plus van bijna 15%. De winst per aandeel steeg met 6,5% naar 1,65 euro en met een balanstotaal van bijna 80 miljard euro is SNS REAAL een van de grote Nederlandse bank-verzekeraars. Door de beursgang is de naamsbekendheid gestegen en merkt de organisatie dat ze aantrekkelijker is geworden als werkgever.
Strategische flexibiliteit
Met hypotheken en vastgoedfinanciering, vermogensopbouw (sparen en beleggen) en verzekeren (leven en schade) richt SNS REAAL zich op het mkb en particulieren. Hierop heeft de organisatie haar groeistrategie afgestemd en wendt ze kapitaal en andere middelen aan. De autonome groei vormt de basis. Bovendien richt SNS REAAL zich op acquisities die aansluiten bij de strategie en dus schaal en kennis toevoegen. Zo maakte SNS REAAL in juni 2007 bekend dat het de Nederlandse verzekeringsactiviteiten van het Franse AXA overneemt. Voor de gedeeltelijke financiering hiervan werd voor 350 miljoen euro nieuwe aandelen uitgegeven en is met succes voor 350 miljoen euro aan hybride kapitaal uit de markt gehaald. Door AXA is de marktpositie bijna verdubbeld. Daarnaast heeft AXA een substantiële positie in arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioenen, wat bijdraagt aan de groei van REAAL Verzekeringen.
“Met onze beursgang in 2006 wilden we strategische en financiële flexibiliteit creëren. Het afgelopen anderhalf jaar is het bewijs daarvan geleverd. Zonder deze beursgang waren de acquisities van Bouwfonds Property Finance, Regiobank van ING, en AXA niet mogelijk geweest. We hebben ook laten zien dat autonome groei in een volwassen markt als Nederland goed mogelijk is. Binnen de individuele levenmarkt zijn we in de afgelopen vijf jaar van een marktaandeel van 6% gegroeid naar 15% eind 2006. Door de overname van AXA stijgt dit aandeel richting de 20%.”
Meerwaarde
Toegankelijk, transparant en integer zijn thema’s die aangeven hoe SNS REAAL in de markt wil staan als het gaat over verantwoord ondernemen. Het besef dat een financiële dienstverlener kan bijdragen aan een betere samenleving is groot. Producten en diensten moeten meerwaarde creëren op de Triple P-aspecten people, planet en profit. Zo heeft SNS REAAL in 2006 een start gemaakt met het formuleren van MVO-kredietbeleid, kent de organisatie sinds eind 2005 het SNS REAAL Waterfonds en kunnen ook mensen met een visuele handicap bankieren bij SNS Bank. Met SNS Live@dvies spreken klanten die een hypotheek willen afsluiten via internet live met een hypotheekadviseur.
“De historie van de organisatie ligt in de maatschappelijke context. Die rol willen we voortzetten. We hebben bijvoorbeeld lang gewerkt aan het ontwikkelen van een researchmodel voor duurzaamheid en
oefenen dit vrij strak uit, zoals in groene beleggings- en spaarproducten van ASN Bank. Daarnaast hebben we het succesvolle SNS Fundcoach, waarbinnen zo’n driehonderd fondsen geen aan- of verkoopkosten hebben.”
Aantrekkelijk
Door de beursgang en het introduceren van zeer innovatieve producten is SNS REAAL zichtbaarder geworden. Als ‘new kid on the block’, oftewel als jonge beursgenoteerde financiële instelling, heeft de organisatie bovendien meer kleur dan vergelijkbare Nederlandse bedrijven. Zeker voor mensen die van de universiteit komen. SNS REAAL bevindt zich inmiddels in de top tien van aantrekkelijke werkgevers. “Alle ingrediënten, onze focus, het laagdrempelige imago, de overzichtelijkheid van de organisatie en het feit dat we in verhouding veel jonge mensen op verantwoordelijke posities hebben, spreken blijkbaar aan. Voor de acht plaatsen in een traineeprogramma in de financiële discipline ontvingen we onlangs honderd aanmeldingen. Onze organisatie straalt blijkbaar een gezond enthousiasme uit”, aldus Latenstein van Voorst.