Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Finance gids – advertorial – Jefferson Wells

Sterk groeiend Jefferson Wells staat voor betrouwbaar advies

Nog geen twee jaar geleden is Huub Haverhals, Managing Director, in Nederland gestart met toen nog slechts twee servicelines. Inmiddels is Jefferson Wells wereldwijd gegroeid naar 2700 medewerkers. Haverhals: “Onze professionals zijn goed in hun vak en doen graag uitdagend werk bij Fortune-500-klanten.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Laat het duidelijk zijn, stelt Haverhals: Jefferson Wells verzorgt geen accountancy. “Advies, daar zijn we sterk in.” Hoe ziet de werkwijze van Jefferson Wells eruit? “We werken met ervaren professionals tegen relatief zeer competitieve tarieven. Als je dan kijkt naar de ondergrens, is deze in Amerika gesteld op minimaal zeven jaar werkervaring, gebaseerd op een bachelors degree. Onze mensen beschikken gemiddeld over circa achttien jaar werkervaring. Ze zijn bedreven in het vak. In Nederland hebben we er bewust voor gekozen om eerst de mensen aan de bovenkant aan te trekken en nu willen we dit sterk uitbreiden met professionals die minimaal vijf jaar relevante werkervaring hebben.” Haverhals legt uit dat Jefferson Wells met name Fortune-500-bedrijven bedient; meer dan veertig procent van de grote multinationals is klant.

Logisch alternatief
“Wij zijn een logisch alternatief voor de Big Four”, zegt Haverhals. “Vaak komen we binnen als er situaties zijn waar de Big Four niet uit zijn gekomen of waarbij toch wel ervaren mensen nodig zijn. Want de Big Four hanteren een bedrijfsmodel waarbij je vanaf de colleges door kunt groeien tot partner. Ervaren en dure accountants zijn dan ook bijna allemaal partners. En die zitten vervolgens nauwelijks meer bij de klant, want partners moeten hun business aansturen omdat ze omzetverantwoordelijk zijn. Wij doen dat anders.”

Vakinhoud centraal
Jefferson Wells vraagt professionals die vakinhoudelijk sterk zijn en de klant gericht ondersteunen. “Bij ons werken professionals die heel goed in hun vak zijn, die bij verschillende typen klanten willen werken, uitdagend werk een voorwaarde vinden en vakinhoudelijk willen groeien. Bovendien kennen wij geen partnerstructuur. Hiermee valt de druk van groeien, markt binnen willen halen en partner worden weg. Andere mensen zijn hier verantwoordelijk voor de commercie”, vult Haverhals aan. “Professionals vinden het een uitdaging om met ervaren collega’s samen te werken en vinden het zeer prettig om geen anderen te hoeven opleiden.”

Vier servicelines
Haverhals vervolgt: “Door de servicelines Internal Audit & Controls en Technology Risk Management vaste grond in de Nederlandse markt te geven zijn we perfect in staat te investeren in onze derde serviceline: Finance & Accounting. Tegelijkertijd bouwen we Tax, de laatste serviceline, langzaam uit.”

“Als je het over Internal Audit en Compliance hebt, zie je toenemende aandacht voor risicomanagement bij bedrijven, terwijl er een schaarste aan professionals is ontstaan. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor co-sourcing. Jefferson Wells neemt dit op zich door het leveren van interne professionals en de verhuur van technische kennis”, aldus Robert Bogtstra, Director Internal Audit & Control.

Met de mondialisering realiseert ook het Nederlandse bedrijfsleven zich dat het van belang is om meer tijd en energie te steken in IT Audit & Security. Haverhals noemt voorbeelden uit Amerika, zoals ‘identity theft’, die ook – daarvan is hij overtuigd – naar Nederland zullen overwaaien. “Indien nodig halen wij specialisten uit het buitenland die we hier inzetten.”

Vraagstukken CFO’s
Jan Kooiman, Director Finance Operations en Adjunct-Professor bij de Webster University, schuift aan om zijn visie te delen over de derde en vierde serviceline: Finance & Accounting en Tax. Het gesprek met Haverhals en Kooiman komt op de vraagstukken die CFO’s parten spelen en verbinding vinden in de servicelines van Jefferson Wells. “Alles draait om de credibility van consultants”, zegt Kooiman, terwijl hij het CFO-speelveld demonstreert aan de hand van een model. “Als CFO denk je dat je de business goed hebt gerund en dan komen er externe auditors langs die zeggen dat het tegenvalt. Hierop volgt frustratie voor de CFO en moet hij gaan nadenken over hoe hij dingen wil verbeteren. Een CFO heeft nu eenmaal te maken met het rules-based cijfermatig voeren van financial accounting; dat wordt hem extern opgelegd. Aan de andere kant is het de echte uitdaging voor de CFO om de managementaccounting oftewel de business te runnen.

Maar, er gaat in het hele bedrijfsleven veel tijd en energie zitten in de rules-based zijde. Met name bij de Big Four werken veel consultants aan financial accounting. Bedrijven zitten weer in de economische lift, mede doordat er de afgelopen tijd veel besparingen zijn gedaan. Met dat geld willen ondernemingen investeren. Daarom zou het mooi zijn als de kennis van professionals echt wordt ingezet om het bedrijf naar de toekomst te leiden. Maar door al die complianceregels zijn CFO’s behoorlijk risk-averse geworden; ze nemen beslissingen met de voet op de rem. In de toekomst echter moeten CFO’s meer naar buiten toe en zich meer gaan profileren. De credibility van de professionals van Jefferson Wells, bepaald door hun kennis en ervaring, zal de CFO’s ondersteunen bij dit nieuwe proces.”
“Onze professionals”, sluit Haverhals af, “kunnen aan tafel zitten met een CFO. Ze zijn gericht op de business en de processen. Dus de CFO hoeft ze niets uit te leggen en kan vertrouwen op hun business acumen.”