Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebook vs Google

De strijd tussen Facebook en Google speelt zich steeds meer af in het openbaar. Wie bezit welke gegevens, waar worden de meeste advertenties geplaatst, wat is de favoriete werkgever en welke partij is het meest waard? Eén ding is duidelijk: Facebook heeft de wind in de zeilen.

 

Waarde: Facebook kruipt dichterbij

Goed, wat (beurs)waarde betreft delft Facebook ten opzichte van Google het onderspit. Dat is niet zo gek, Google heeft een notering aan de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq en aandelen Facebook worden verhandeld op de Second Market, een veilingplaats voor aandelen van niet beursgenoteerde bedrijven.

Facebook heeft in principe dus geen beurswaarde en The Second Market houd de waarde van de via het platform verhandelde aandelen stil. Toch kwam vandaag via een anonieme bron naar buiten dat de waarde van de aandelen die via de veilingplaats worden verhandeld een indrukwekkende stijging laat zien. Een aandeel noteert nu 16 dollar. Daar op afgaand is Facebook 44 miljard dollar waard. Slechts twee internetbedrijven in Amerika zijn meer waard: webwinkel Amazon.com noteert 74,4 miljard dollar en uiteraard Google, dat met 192,9 miljard dollar het meest waard is. 

De waarde van het aandeel Facebook op The Second Market zou volgens de bron het afgelopen jaar zijn verdrievoudigd. Een flinke opmars dus. Volgens Lise Buyer, ipo-specialist in Californië, zegt de waardering van het aandeel op Second Market uiteindelijk niets over een daadwerkelijke waarde bij een beursgang. Facebook zou dus veel meer waard kunnen zijn.

Volgens de Amerikaanse analist Augie Ray, van onderzoeksbureau Forrester is de stijgende waarde van Facebook logisch. “Facebook is in korte tijd veranderd van een nichesite naar een site waarop bijna heel Amerika een groot deel van zijn vrije tijd doorbrengt.”

Online advertenties: Facebook heeft kwart markt

Met meer dan 500 miljoen gebruikers is Facebook een interessant platform voor adverteerders. Op dit vlak is de netwerksite Google sinds kort absoluut de baas. Uit recent onderzoek van het Amerikaanse bureau ComScore blijkt dat 1 op de 4 online advertenties in de VS op Facebook verschijnt. In het derde kwartaal van 2010 is het marktaandeel van Facebook 23 procent. Google blijft ver achter.
 

Grafiek: Business Insider

Strijd om uw gegevens: Google en Facebook op ramkoers 

Misschien wel de meest spannende strijd die Google en Facebook leveren, is de strijd om uw gegevens. Wat tot voor kort een stille oorlog was, speelt nu in het openbaar. Directe aanleiding is dat Facebook gegevens uit Gmail overpompt. Tenminste, Facebook biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om hun Gmail-contactlijst te importeren.

Omdat Facebook niet toestaat dat andere sites gegevens van de netwerksite halen, heeft Google recent ingegrepen. Een week geleden veranderde de zoekgigant zijn spelregels. Een andere website mag alleen uit Gmail putten als er ook in de andere richting kan worden uitgewisseld. De gegevensstroom naar Facebook werd vervolgens afgesneden.

De netwerksite wist deze maatregel direct te omzeilen door via een nieuwe knop de data van Google eerst naar een tussenbestand te exporteren, alvorens dit naar Facebook te importeren. Die stap werd door Google niet gewaardeerd, waarop het sindsdien een waarschuwingstekst plaatst zodra iemand zijn gegevens probeert over te pompen. "Ben je echt helemaal zeker dat je de contactinformatie voor je vrienden wilt importeren in een dienst die niet toestaat om ze er later weer uit te halen?", leest de gebruiker nu.

De aanvaring tussen beide partijen op dit vlak verbaast niet. Facebook – dat dankzij de soepele omgang met de privacy van zijn gebruikers menig wenkbrauw doet fronsen – wordt desondanks nog steeds populairder en vormt daardoor een bedreiging voor Google. De zoekmachine is het dominante bedrijf op internet, maar weet geen goed antwoord te formuleren op de stijgende populariteit van het sociaal netwerk.

Favoriete werkgever: Google-talenten naar Facebook

Ook op het gebied van personeel zijn de twee giganten aan een touwtrekwedstrijd begonnen. Google meldde recent dat het zijn personeel een salarisstijging van 10 procent geeft plus een bonus. En dat is niet voor niks. De afgelopen maanden hebben enkele van de belangrijkste ontwikkelaars van Google de overstap gemaakt naar Facebook. Onder hen de bedenkers van Google Maps. Eén van hen, Lars Rasmussen zei over de transfer: "Facebook is van het soort bedrijven dat eens in het decennium voorbij komt. Ze hebben de wereld veranderd en zijn nog lang niet klaar".

Volgens The Times werken momenteel 1.800 mensen bij Facebook en komt meer dan 10 procent daarvan van Google. In totaal zo'n 200 man. Gezien de ruim 20.000 werknemers van Google, voor de zoekgigant een klein percentage.

Desondanks geen goed nieuws voor Google. Het grootste deel van de 200 medewerkers maakte deel uit van het toptalent van Google. Naast de Google Maps-bedenkers, maakten ook toppers als de voormalige senior product manager van Google Android, Erick Tseng, communicatietalent Elliot Schrage en Facebooks huidige coo Sheryl Sandberg de overstap.

Doorconcurreren: FMail vs Gmail

Duidelijk is dat Facebook momentum geniet, ondanks de verslechterde reputatie op het gebied van privacy. De netwerksite begeeft zich vandaag zelfs nog een stapje dichter op het terrein van Google, met de de stap naar mail. FMail als concurrent van GMail? De onderlinge strijd krijgt in elk geval weer een extra slinger.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

Lees ook: