Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Extra topambtenaar in nieuw kabinet

Het nieuwe kabinet stelt een extra, veertiende, secretaris-generaal aan. Deze topambtenaar moet leiding gaan geven aan de grootschalige afslanking van de rijksoverheid. Dat schrijft Het Financieele Dagblad woensdag.

Secretaris-generaal Wim Kuijken van Algemene Zaken spreekt in het dagblad over een “ultieme poging'' van de politiek om de overheid anders aan te sturen. Doel van de extra aanstelling is volgens de hoogste ambtenaar van premier Balkenende het verminderen van de ambtelijke drukte en een slagvaardigere, snellere overheid.
 
Waarschijnlijk komt de veertiende secretaris-generaal onder de minister van Binnenlandse Zaken te vallen. De benoeming is voor een aantal jaar.
 
Doorbreken
Volgens Kuijken is het voor het eerst dat in een regeerakkoord harde afspraken zijn gemaakt over dergelijke projecten en bijbehorende aanstellingen. Daarmee wordt volgens de topambtenaar duidelijk gepoogd de Haagse departementen te doorbreken.
 
Kuijken doet in de krant een oproep aan alle ambtenaren en ministers om “oude reflexen te onderdrukken''. “Het gaat niet om het belang van je eigen departement, maar om het maatschappelijke probleem. De tijd dat je alleen voor je eigen minster werkte, of dat het belangrijk was dat er veel mensen voor je werkten, is echt voorbij.''
(ANP)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.