Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Extra productiviteit dankzij… geurtjes

Geuren leasen aan bedrijven. Dat lijkt niet de meest rendabele activiteit tijdens een recessie. Maar niets is minder waar, zo verzekert Ruud Schoemakers van Bellabrisa. 


Sinds de start een jaar geleden levert Bellabrisa geuren aan negen bedrijven. "In Azië doen ze dit al heel lang, in de VS sinds een jaar of tien en nu is Europa aan de beurt." Een geur kan stimulerend, motiverend of juist kalmerend werken. En in de winkel zelfs omzetverhogend, blijkt uit onafhankelijk onderzoek. Bellabrisa, gezeteld in Cuijk, schuimt momenteel de markt af voor verzorgingstehuizen. "Daar kun je ouderen met een geur de hele dag actief houden of met een lavendelgeur ‘s avonds de slaap bevorderen. Je kunt het hele dagritme met geuren sturen", aldus Schoemakers. Voor crematoria levert het bedrijf de standaardgeur Afscheid, die troost geeft. "In het dagelijkse leven is het gebruik van geuren heel normaal. Een vrouw gebruikt gemiddeld vijftien geurtjes per dag, van zeepjes tot wasmiddel. In het bedrijfsleven wordt er daarentegen nog te weinig gebruik van gemaakt."

Impuls voor kantoor

Toegegeven: het idee is niet nieuw en Bellabrisa heeft concurrentie. Maar wel van bedrijfjes die kleinere geurmakers leveren, meestal gebaseerd op oliën, die niet zelden een vieze vetlaag achterlaten. Bellabrisa doet het anders. Het systeem kan via de bestaande luchtcirculatie geuren brengen in kantoren, instellingen, winkels en productiebedrijven. Vervanging hoeft maar eens in het jaar. "Veel oplossingen werken met cartridges, die je regelmatig moet verversen. Dat vergeten mensen dan weer." Wie de geur niet langer wenst, kan de apparatuur inleveren. Zo wil het bedrijf voorkomen dat de apparaten werkloos blijven staan.

En nee, het is geen vluchtig idee, om in jargon te blijven. Partner Hans Valster is afgestudeerd op klimaattechniek en richtte in 1990 het bedrijf Cumulus op, dat na achttien jaar werd verkocht. Het bedrijf groeide uit tot een belangrijke speler op het gebied van luchtbevochtiging en waterbehandeling. Binnen dat concept werd enkele jaren terug al eens gekeken naar geuren. Valster en Schoemakers vonden echter dat je daarvoor toch beter een aparte onderneming kon oprichten. Die leiden ze nu samen. Valster is de uitvinder van het duo, Schoemakers als oud-levencier van machines en klimaatsystemen voor champignonkwekerijen de man van de verkoop.

Sinaasappelgeurtjes in de cel

En ja, er is nog veel zendingswerk nodig, erkent Schoemakers. Maar hij heeft sprekende voorbeelden, zoals een proef in Rotterdamse politiecellen. Door een sinaasappelgeur waren de arrestanten duidelijk minder agressief. "Wil je mensen stimuleren, dan kun je het beste de geur van een citrusvrucht gebruiken", aldus Schoemakers. Het bedrijf betrekt de geuren van derden, onder wie een ervaren parfumeur. "We bieden klanten vier geuropties aan. Als zij een geur op maat willen, dan kijken we vooraf naar het interieur, de uitstraling en de doelstellingen. De kunst is om een geur te ontwikkelen die niet al te nadrukkelijk blijft hangen en ongemerkt naar de achtergrond verdwijnt."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over belangstelling in elk geval niet te klagen. Het bedrijf is onder meer in gesprek met een niet nader genoemde bank over een eigen geur. Hoe ruikt de geur van geld dan? "Dat weten we nog niet", zegt Schoemakers lachend. "Het hoeft geen groot discussiepunt te zijn. Gelukkig zien we dat mannen en vrouwen over het algemeen dezelfde voorkeuren hebben." En hoe zit het eigenlijk met de kosten? Moeten bedrijven diep in de buidel tasten voor de geurproducten van beide heren? Nee, verzekert Schoemakers. "Het is echt niet duurder dan een kopje koffie per dag."

Lees meer:
 

> Lees ook het boek: 'Creativiteit Hoe? Zo!'