Publieke excuses door ceo’s zijn minder effectief dan andere strategieën om een beschadigde bedrijfsreputatie te herstellen. Dat vindt het merendeel (59 procent) van bestuurders van wereldwijd opererende bedrijven.
Dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat in elf landen is uitgevoerd door public relations bureau Weber Shandwick en KRC Research. “Excuses door de ceo om de publieke opinie te sussen verliezen al snel aan waarde, omdat dit in tijden van crisis of bij beschuldigingen van een zakelijke misstap eigenlijk van hen wordt verwacht,” aldus dr. Leslie Gaines-Ross, hoofd reputatie en strategie bij Weber Shandwick en initiatiefnemer van het onderzoek. “Het is belangrijk om je verantwoordelijkheid te nemen en excuses aan te bieden. Maar van een ceo wordt in crisissituaties meer verwacht.”
Bijna driekwart van de 950 ondervraagde bestuurders die hebben deelgenomen aan het ‘Safeguarding Reputation’-onderzoek is van mening dat beschadigde reputaties het beste kunnen worden hersteld door specifieke acties aan te kondigen om het probleem aan te pakken (76 procent) en door een vroegtijdig waarschuwingssysteem (76 procent) in te voeren. 73 Procent wil specifieke procedures en beleid implementeren om aan te tonen dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt.
Andere vaak genoemde strategieën om de door een crisis beschadigde reputatie te herstellen zijn een nauwe samenwerking met juridische adviseurs over de openbaarmaking van gegevens (72 procent), regelmatige publicatie van voortgangsrapportages over de aanpak van het probleem (71 procent) en een snelle openbaarmaking van het incident (71 procent). Veel van deze acties zijn erop gericht de overweldigende media-aandacht in te dammen en aandeelhouders gerust te stellen dat het bedrijf zo transparant en pro-actief reageert als onder de bijzondere omstandigheden mogelijk is.