Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ex-ceo klaagt Numico aan wegens smaad

Ex-topman Hans van der Wielen van Numico wil het bedrijf, huidig bestuursvoorzitter Jan Bennink en president-commissaris Rob Zwartendijk aanklagen wegens smaad, meldt Fem Business vandaag.

Eind vorige week werd bekend dat Bennink een bonus van 12 miljoen euro in opties en aandelen heeft opgestreken. Tegen critici rechtvaardigde Numico die enorme bonus door erop te wijzen dat Bennink het bedrijf van de afgrond had gered. Bij andere gelegenheden hebben Bennink en Zwartendijk ook zware kritiek geuit op Van der Wielen. Maar de voormalige bestuursvoorzitter bestrijdt dat het in 2002 slecht ging met Numico. Hij is het beu dat de feiten in zijn ogen nog steeds worden verdraaid. “Ik dacht dat het na vijf jaar wel over zou zijn.”
 
Van der Wielen zegt zich “bij een aantal bevriende juristen te oriënteren op juridische stappen tegen de vennootschap, in de persoon van Jan Bennink, en tegen de president-commissaris in persoon. Zwartendijk weet beter”. Volgens Van der Wielen wordt het een zaak wegens smaad. Als er op Numico’s aandeelhoudersvergadering van 25 april dingen worden gezegd die volgens Van der Wielen “de waarheid geweld aandoen”, zal hij zich ook verweren.
 
Groeipijnen
Begin 2002 stapte Van der Wielen onverwacht op en werd Bennink benoemd. Toenmalig financieel directeur Pim Oomens meldde bij die gelegenheid al dat Numico te laat had ingegrepen bij de Amerikaanse dochterbedrijven, maar volgens Bennink was er geen sprake van puinruimen. “Het bedrijf heeft last van groeipijnen.” Om cash te genereren verkocht hij eind 2002 wel de twee Amerikaanse bedrijven, de door Van der Wielen aangekochte paradepaardjes. De koers, die bij Benninks aantreden op 30 euro stond, duikelde begin 2003 naar 5 euro. Nu noteert Numico boven de 38 euro.
 
Crisis
“Bennink heeft zelf een crisis veroorzaakt, waardoor de koers van het aandeel daalde. In die periode kreeg hij een lading opties met een uitoefenkoers van 7 euro”, sneert Van der Wielen.
Hij wijst erop dat Bennink de Amerikaanse vitamineproducent GNC in 2003 voor 750 miljoen dollar heeft verkocht. Twee weken geleden is het bedrijf voor 1,65 miljard dollar doorverkocht. “Daar hoor je niemand over”, aldus Van der Wielen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.