Eric Teunisse wilde als jongen nooit directeur worden of eindigen in een
kantoor. Als directeur van een Montessori basisschool brengt hij tegenwoordig heel wat tijd door in zijn kamer. “Bij moeilijke beslissingen kan ik me niet meer verstoppen. Daar word je groot van.”
“We vierden onlangs ons tachtigjarig jubileum.
Dat was een enorm spektakel waarbij zowel leerkrachten, ouders als de kinderen waren betrokken. Ik heb de organisatie volledig aan anderen overgelaten terwijl mijn handen jeukten om mee te helpen. Het is erg verleidelijk om alles zelf te doen. Het was een bijzonder feest. En dan vooral vanwege de grote betrokkenheid van iedereen. Zo is er in samenwerking met het Scapino Ballet een dansvoorstelling georganiseerd, zijn er films gemaakt en werden Oudhollandse spelletjes gespeeld. En op zondag staat vervolgens iedereen hier vrijwillig de school te dweilen. “Er is hier letterlijk geen enkele drempel te vinden. De communicatielijnen zijn kort. Zo zijn er snel dingen te regelen. Dat past goed in onze visie: de school is een verlengstuk van thuis. Het kan niet zo zijn dat kinderen hier in een hele andere wereld terechtkomen. Zij brengen een groot deel van hun leven door op school. Daarmee heb je als school een behoorlijke verantwoordelijkheid. Maar je moet het wel samen met de ouders doen.
“De ouders zijn hier dan ook op school behoorlijk actief. Zo hebben we leesmoeders, vormen ouders het schoolbestuur en wordt de tuin en bibliotheek door ouders en kinderen succesvol gerund. Er zijn ook veel buitenschoolse activiteiten waarvoor altijd genoeg ouders en leerkrachten te vinden zijn. Iedereen is betrokken zonder dat dit wordt afgedwongen. Daar moet je als ouder of leerkracht wel zin in hebben. We doen hier alles met zijn allen. “Iemand die hier wil komen werken moet eerst een paar dagen meedraaien om te kijken of het past. Het heeft geen zin om hier te werken als je kinderen als kleuters behandelt. Ons onderwijs vereist specifieke vaardigheden. Elk kind werkt op zijn eigen tempo en niveau. Er zitten – net als in het gezin – verschillende leeftijden bij elkaar. Een docent moet goed kunnen observeren en registreren. “Op onze schoolgevel staat ‘leer mij het zelf te doen’. Dat is de rode draad in ons onderwijs en de omgang met de kinderen. Je moet vertrouwen hebben in kinderen en ze serieus nemen. En zeker niet vertellen wat ze moeten doen. Deze sfeer en cultuur bewaken is een van mijn belangrijkste taken. Je hebt het als school goed gedaan als de kinderen goed in hun vel zitten en zich veilig voelen.
“Het afgelopen jaar hadden wij de beste Cito-score van Rotterdam. We krijgen dan ook veel aanmeldingen. Dit jaar waren het er 150, terwijl we maar 28 konden plaatsen. Natuurlijk zouden we kunnen uitbreiden. Ik vind het echter een belangrijke voorwaarde dat ik alle kinderen bij naam ken. Je zit hier niet in een leerfabriek, kinderen moeten zich thuisvoelen. “Voor leerkrachten is het leuk om hier te werken, maar het brengt ook moeilijkheden met zich mee. Het werk is nooit af. Er is altijd wat te doen. Vroeger zat ik hier elk weekend te werken en tijdens schoolvakanties verven leerkrachten bijvoorbeeld zelf hun klaslokaal. Het is moeilijk om distantie te bewaren. Nu doe ik wel ‘s middags de deur resoluut dicht, anders krijg je de ouders de school niet meer uit. “Directeur worden was geen jongensdroom. Ik ben erin gerold. Ik ben juist het onderwijs ingegaan omdat ik geen kantoorbaan wilde. Ik mis het lesgeven nog dagelijks. In het begin combineerde ik het lesgeven met directeurtje spelen. Die combinatie is onmogelijk. Ik noemde mezelf een leerkracht zonder groep. Maar ik ben gewoon de baas van de school. Er is wel degelijk hiërarchie. Ik krijg bijvoorbeeld niet meer alles te horen. Je bent toch alleen en moet veel beslissingen nemen. Je bent veel met beleid bezig en wordt letterlijk terug gedrongen in je kamertje. Als leerkracht krijg je elke dag feedback. De kinderen laten je onmiddellijk weten als je iets goed of fout hebt gedaan. “Ik deed uiteindelijk een tweejarige opleiding tot schoolleider. Dat is een verademing. Iedereen loopt tegen dezelfde ellende aan. Die studiegroep van toen zie ik nog elke maand. Ik heb bovendien een klankbordgroep ingesteld van vier leerkrachten waarmee ik van alles bespreek en vergaderingen voorbereid. Zo kan ik alvast de stemming peilen en draagvlak creëren. “Je moet de school goed kennen en weten wat er speelt. Ik wil ook zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor iedereen. Elke ochtend sta ik hier om half negen bij de deur. “Ik haal veel voldoening uit mijn werk. Het is een behoorlijke persoonlijke ontwikkeling. Bij moeilijke beslissingen kan ik me niet meer verstoppen. Daar word je wel groot van.”
CV Eric Teunisse
1961 > geboren in Den Haag
1983 > Pedagogische Academie Rotterdam
1983 > opzetten uitzendbureau voor vrijwilligers in het onderwijs
1984 > leerkracht Montessorischool Bergen op Zoom
1987 > leerkracht Montessori basisschool Rotterdam
1991 > adjunct-directeur Montessori basisschool Rotterdam
1998 > directeur Montessori basisschool Rotterdam
Eric Teunisse is getrouwd en heeft twee kinderen