Pilots met elektrische auto's lopen over de hele wereld. Ze leveren de eerste lessen op: wat is er nodig om stekkerauto's een goede marktkans te geven? Accenture brengt rapport uit.
Better Place heeft deals met Ontario, Israël, en Dong Energy in Denemarken. BMW laat elektrische Mini's rijden in Californië. En ons eigen Amsterdam deelde premies uti voor de aanschaf van elektrische auto's. Over de hele wereld rijden batterij-auto's of Electric Vehicles (EV's) rond, tot nu toe meestal bij wijze van proef. De consultants van Accenture zetten in hun rapport Changing the Game de lessen op een rij, die uit de praktijktesten met EV's zijn geleerd.
De technologie werkt
In beginsel voldoen elektrische auto's en de technologie eromheen prima. Snellaadstations voldoen ook, maar ze zijn nog wat duur en de consumentenverwachtingen wat te hooggespannen. Het kan geen kwaad alle apparatuur zo te ontwerpen, dat die in het straatbeeld past.
Maar standaardisering is een must
Het gebrek aan standaarden staat een doorbraak van elektrische rijden in de weg. Door de hele keten heen moet technologie op elkaar worden afgestemd om de vraag en investeringen los te maken.
Gevolgen voor elektriciteitsnet
De proeven zijn tot nu toe zo kleinschalig, dat het elektriciteitsnetwerk nauwelijks merkt, dat er auto's worden opgeladen. Een hogere penetratiegraad verandert dat behoorlijk: dat vraagt om slimmere manieren van laden, al dan niet rechtstreeks vanaf het net.
Consumenten laden het liefst thuis
Het doel van E-laad om in Nederland 12.000 laadpalen te plaatsen is loffelijk. Maar consumenten, zo blijkt uit praktijkervaring, laden hun wagen het liefst thuis op. Dat beperkt de doelgroep tot mensen die een garage met stopcontact hebben. Tegelijkertijd wordt de businesscase voor exploitanten van laadpalen schraler. Met de huidige stand der techniek zijn openbare laadpalen sowieso te kostbaar om een aantrekkelijke onderneming te vormen.
De typische elektrische rijder
Dat blijkt een man van rond de veertig, die de EV als auto voor erbij gebruikt. Door de beperkte afstanden die hij dagelijks rijdt, hoeft de auto niet eens dagelijks aan het stopcontact en blijft de bekende range anxiety (raak ik nog wel thuis op deze accu?') binnen de perken.
Aan de slag
Dat klinkt allemaal veelbelovend, maar het echte werk moet nog worden gedaan om de Nissan Leafs, Renault Fluences en Peugeots iOn in grote aantallen door de straten te laten zoemen. Overheden moeten nadenken over subsidies en fiscale voordelen. Werkgevers over stimuli om hun personeel aan de elektriciteit te krijgen. De kosten zouden omlaag kunnen door batterijen te hergebruiken of apart te verhuren, zoals Renault dat wil doen. De netbeheerders zullen nog wat trucen moeten bedenken om de zware belasting die het laden van een elektro-auto oplevert, in goede banen te leiden.
MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl