Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrisch naar de Noordkaap, kan dat?

15.000 kilometer elektrisch rijden is geen ideale vakantie, toch reed MT een rondje mee. Een verslag van de Oranje Trophy.

Bij mijn aankomst in St. Petersburg zijn de deelnemers van de Oranje Trophy al een tijdje onderweg: de 28 deelnemende voertuigen – allen feloranje – zijn gestart in Amsterdam en vervolgens via het Europees Kampioenschap in Kiev naar Moskou gereden. Einddoel: de Olympische Spelen in Londen. Het is de derde keer dat deze rally van de 'ultieme oranje supporters' wordt gereden, eerst naar de Olympische Spelen in Beijing en later door Afrika naar het WK van 2010.

Truck met generatoren

De gemiddelde deelnemer van de Oranje Trophy rijdt in een oude ambulance of limousine, maar wij leggen de reis af met drie elektrische auto. Nissan wil laten zien dat elektrisch rijden zover is dat je er de hele wereld mee over kunt. De dekking van laadpalen voor deze auto's is in Nederland de afgelopen jaren flink uitgebreid, maar in Zuid-West Rusland kom je ze nog steeds weinig tegen. Daarom rijdt er een truck mee met generatoren op synthetische biodiesel, waarmee de auto's in een half uur zijn bijgeladen.

BAM en Ratio Electric

Niet alleen Nissan wil met de Leaf een statement maken, ook bouwgigant BAM en kabelbedrijf Ratio Electric rijden mee met deze auto's. BAM timmert met haar infratak flink aan de weg om een dekkend laadpaalnetwerk te creeren. Het bedrijf opende recent het grootste laadpark van Europa bij het Amstel Business Park in Amsterdam waar 40 normale- en vijf snelladers te vinden zijn. 

Dekkende infrastructuur

"Wij willen laten zien dat je met een elektrische auto kunt komen waar je wilt, zolang de infrastructuur maar dekkend is", zegt Maurits Havenstroom, die namens BAM meerijdt in de Leaf. "Om een van de eerste te zijn die een dergelijke monstertocht maken met een elektrisch voertuig, dat is natuurlijk een unieke prestatie."

Kinderschoenen

Hans Snaak (53) is eigenaar van Ratio Electric en ontwikkelt met zijn bedrijf laadkabels voor elektrische auto's. "Ik heb twee jaar geleden mijn BMW en Porsche verkocht en ben helemaal overgegaan op elektrisch", aldus Snaak, die naast de Leaf ook nog een Opel Ampera heeft staan. "De markt voor elektrische auto's staat nog in de kinderschoenen, maar daar komt snel verandering in". 

Genoeg laadpalen hebben

Afgelopen jaar verkocht Snaak via verschillende distributeurs al vijfhonderd laadkabels in Nederland, op vijftienhonderd verkochte auto's. Hij verwacht dan ook dat het niet lang zal duren voordat de afzet van laadkabels groter wordt dan elektrakabels voor boten – die zijn bedrijf ook levert. "Ik was in het begin even bang dat de Nissan's het zouden begeven na tochten van steeds 500 kilometer door Oost-Europa, maar dan staan die auto's toch plots in Rusland. Dan blijkt maar weer dat het betrouwbare auto's zijn en dat het systeem met snelladen werkt, je moet alleen genoeg laadpalen hebben."

Pitstop

De reis vanaf St. Petersburg verloopt voorspoedig. Het harde Rusland wordt snel verruild voor de bergwegen van Finland. Vergezichten en dennenbomen worden afgewisseld met de incidentele rendierenkudde die de weg blokkeert. De Leaf's rijden op de snelladers ongeveer 120 kilometer tot de volgende pitstop. Dat betekent voor de afstanden die we rijden dus een ding: regelmatig stoppen.

Boompjes verzamelen

Vervelend is het stoppen echter geen moment. Het is een goed moment voor een kopje koffie of een vergelijking van het aantal "boompjes" dat de auto's hebben verzameld – een aanduiding van hoe energiezuinig ze hebben gereden, de onderlinge competitie is moordend. Af en toe stopt er een voorbijganger, die zich afvraagt waarom die oranje auto's op Nederlands kenteken met een slang aan de vrachtwagen zijn verbonden.

Doel bereikt

Na een aantal dagen heeft de karavaan een van de hoofddoelen bereikt: de Noordkaap. Het – bijna – noordelijkste punt op het vaste land van Europa. De zon gaat er in de zomer nooit onder, dat blijkt wel als je om twee uur 's nachts nog in je t-shirt van het uitzicht staat te genieten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Iets later

Tijd om de omgeving te verkennen is er echter niet, er staat immers een strakke tijdsplanning om op tijd voor de start bij de Olympische Spelen te verschijnen. De elektrische Leaf's hebben zich in elk geval tot hier dapper stand gehouden. Van Ukraine tot het koude Noorden is bewezen dat deze gezinswagen niet onder doet voor de 'normale' auto's die meerijden. Ze zijn hooguit iets later op bestemming.

Of u nu zelf elektrisch op vakantie naar Spanje kunt, houd ik maar even in het midden. Tenzij u beschikt over een ophanger met een setje dieselgeneratoren en laadpalen erop. Misschien toch maar een paar jaartjes wachten…

Lees ook: