Een uniek product verkoopt zichzelf. Daar ben ik helemaal mee eens. Zo trof ik een collega-reclamebureau dat de potentiële klant aangaf ‘Geef ons een miljoen, dan maken wij er een succes van!’. Zij kregen de opdracht gelukkig niet…
Veel mensen overschatten de waarde van reclamecampagnes. Het product zelf bepaalt immers het duurzame succes. Goede communicatie kan in een groeiende markt het succes vooral versnellen. Of in een krimpende markt de neergang van een product vertragen.
Nog steeds blijven veel mensen hangen in bestaande reclamecampagnes. Wat hun voorganger deed proberen ze gewoon net even iets beter te doen. Dat is echt een gemiste kans. Ze zouden meer moeten kijken naar nieuwe mogelijkheden! Zoals lokale e-mail marketing. Wat zou de reden zijn dat de meeste supermarkten en drogisterijen hier zo weinig aan doen? Een doelgerichtere lokale marketing tool is er bijna niet. Beschikken zij misschien niet over de e-mailgegevens van hun vaste klanten?
Specifieke doelgroepen
Mooie merken als Etos, DA, Albert Heijn, Super de Boer, C1000 en andere retailers laten enorme kansen liggen. Omdat ze er de toegevoegde waarde niet van inzien. Terwijl door de inzet van nieuwe online technieken specifieke doelgroepen zoals moeders met kinderen op een geweldige manier benaderd kunnen worden.
De meeste campagnes zijn tot op heden veel te traditioneel. Qua inhoud en qua inzet van middelen. De consumenten verdelen immers de aandacht steeds vaker over verschillende dingen tegelijk. TV kijken, sms-en, computerspelletje spelen, koken, overleg met andere huisgenoten; alles kan tegelijkertijd.
Verpakt
Welke boodschap bereikt nog de doelgroep? Een inhoudelijke boodschap biedt de meeste kans op succes. Zeker als de inhoud goed verpakt is (branded content) en op verschillende, ook nieuwe manieren de doelgroep weet te bereiken. Kijkt maar eens naar www.bonairevisits.tv. Dat is een mooi voorbeeld hoe een klein, maar goed toeristisch product weet op te vallen en kan groeien in de stagnerende vakantiemarkt.
Nederland beschikt op dit moment over een unieke positie in de wereld en behoort tot de top-5 van landen waar internet zo intensief gebruikt wordt. Laten we hopen dat we de komende jaren de omringende landen laten zien hoe vernieuwend en succesvol we goede producten weten te vermarkten in Nederland. Weg met die traditionele aanpak!
Roger Davids
Directeur BASIS Communicatie, Haarlem
Vraag aan Hans Oosterhuis, Head Marketing & Business Development Stibbe
Hoe kun je op een praktische manier een strategie implementeren
in het bedrijfsleven?
Volgende week leest u Oosterhuis' antwoord.