Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eén functioneringsgesprek per jaar niet genoeg

Beoordelingsgesprekken zouden vaker dan de gebruikelijke eens per jaar moeten plaatsvinden. Dat vindt een meerderheid van de Nederlandse managers.

Uit een enquête onder het vaste MT-lezerspanel blijkt dat de grootste groep (40 procent) de frequentie van de beoordelingsrondes op eens per jaar houdt. Nog eens 34 procent plant er twee per jaar in. Iets meer dan 50 procent onderschrijft de stelling ‘een functioneringsgesprek per jaar is te weinig’, terwijl nog eens 16 procent de stelling niet afwijst, maar zich er ook niet meteen bij aansluit.

Verder valt in het onderzoek op dat vrouwen beoordelingssessies vaker als eenrichtingsverkeer ervaren dan mannen. 17 procent van de vrouwelijke managers vindt dat een functioneringsgesprek in de praktijk uitvalt als een eenrichtingsgesprek, significant meer dan bij de mannen (4 procent).

Van de methodieken die managers ter beschikking staan, is 180 graden feedback met 21 procent het meest populair, gevolgd door 360 graden feedback (20 procent) en de zogeheten competentiescan (18 procent). Maar de grootste groep (25 procent) hanteert helemaal geen waarderingsmethodiek.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.