38 miljard dollar kwijt door een ’foutje’… Het overkwam de Belastingdienst in Alaska toen een overijverige systeembeheerder niet alleen een schijf met vitale data wiste, maar ook de backup meenam in zijn opruimwoede.
Een grote vergissing, want het ging om de registraties van de aardoliebaten van Alaska, ter waarde van 38 miljard dollar.
Inwoners delen mee in de olieopbrengsten van de noordelijk gelegen staat. De schijven bevatten de data aan de hand waarvan de opbrengst verdeeld zou worden onder de begunstigden.
Alles was weg, de gegevens waren nergens meer te vinden. Toch was er niet meteen een man overboord, want de overheidsdienst hield er ook nog een tape-archief op na. Maar helaas, die tapes bleken onleesbaar.
Tijd voor groot alarm dus: specialisten en techneuten van zowel Microsoft als Dell werden ingehuurd om te redden wat er te redden viel. Uiteindelijk kwam het er op neer dat alle papieren opgaven en bewijsstukken van de inwoners, die in dozen in het magazijn bewaard werden, weer met de hand ingevoerd en ingescand moesten worden.
Na zes weken noeste arbeid met ingehuurde extra krachten en veel overuren is het de belastingdienst gelukt het grootste deel van de inwoners vorig jaar toch hun dividend uit te keren. Kosten van dit foutje: ruim 200.000 dollar.
De baas van de belastingdienst is niet boos op zijn techneut. “We hebben er geen heksenjacht van gemaakt. We hebben ervan geleerd.”
Bron: Planet Internet



