Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een dieselauto voor een beter milieu?

Meer dan 25% van de Britse managers moet uit milieuoverwegingen in een dieselauto rijden. Dat is een goede zaak, zo stelden wij gisteren in onze poll. 58% van de lezers is het eens met deze stelling. Milieudefensie plaatst echter een kleine kanttekening.

Onderzoek van PriceWaterhouseCoopers wijst uit dat milieuoverwegingen een steeds grotere rol spelen in het bedrijfswagenbeleid. Een meerderheid van de MT.nl-bezoekers vindt dat ook Nederlandse bedrijven van hun managers moeten eisen dat ze in een dieselauto rijden. 58% is het eens met deze stelling. 8% vraagt zich af waar een bedrijf zich mee bemoeit, terwijl 33% alles prima vindt, zolang ze maar een auto van de zaak krijgen.

Joris Wijnhoven van Milieudefensie is voorstander van een ingebouwde milieuprikkel in de leaseregeling, maar plaatst wel een kanttekening: “Een dieselauto is goed om de uitstoot van CO2-gassen terug te dringen, maar heeft ook nadelen, zoals de uitstoot van stikstofdioxide.” Liever heeft hij dat bedrijven hun medewerkers laten kiezen uit zogenaamde A,B of C auto´s,
relatief zuinige auto´s binnen bepaalde gewichtsklasses. “Deze auto´s hebben betere milieuprestaties dan dieselauto´s.”

Ach, af en toe wil een manager gewoon kunnen patsen met een mooie, grote leasebak, dat moet kunnen toch? Flauwekul, vindt Wijnhoven. “Er zijn respectabele bedrijven waar managers er gelukkig anders over denken.” Zo hebben ruim dertig bedrijven bij Milieudefensie een intentieverklaring ondertekend voor schonere leasewagens. Algemeen directeur Frank Köhler van Milieudefensie geeft zelf een nog beter voorbeeld, want: “hij rijdt helemaal geen auto.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.