E-commerce activiteiten van Nederlandse organisaties zijn nog niet echt succesvol. Van de ondervraagde directeuren en managers meent slechts 22 procent dat de e-commerce activiteiten van hun bedrijf geslaagd zijn. Dit blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young.
Van de ondervraagden geeft 65 procent aan dat e-commerce activiteiten slechts in beperkte mate succesvol zijn, 13 procent antwoordt dat de activiteiten helemaal niet zijn gelukt.
Dienstverleners en grote bedrijven (500+) boeken overigens relatief het meeste succes. De oveheid en de non-profitsecto komen er noet goed uit. “Slechts 12 procent van de ondervraagden vindt e-commerce in de overheids- en non-profitsector echt geslaagd. Dat benadrukt dat de overheid innovatie niet op het prioriteitenlijstje heeft staan,” aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.
Driekwart van de ondervraagden zoekt via internet informatie over leveranciers. De drie belangrijkste valkuilen bij de implementatie van e-commerce zijn volgens hen een gebrekkige kwaliteit van de website (45 procent), een gebrekkige afstemming van de interne bedrijfsprocessen (41 procent) en het feit dat de producten of diensten niet geschikt zijn voor e-commerce (40 procent). Het is opmerkelijk dat veiligheid op dit moment in mindere mate als valkuil wordt gezien (24 procent). Veiligheid was voorheen één van de grootste knelpunten.
Vrijwel alle organisaties maken op dit moment gebruik van een bepaalde vorm van e-commerce. Het elektronisch verstrekken en raadplegen van informatie over producten en diensten is inmiddels gemeengoed. Driekwart van de deelnemers aan het onderzoek maakt gebruik van elektronische inkoop. De helft past e-commerce toe bij de verkoop en zes op de tien heeft internetachtige applicaties in gebruik voor klantondersteuning. Bovendien gebruikt de helft van de ondervraagden internet om prijzen van leveranciers te vergelijken en orders te plaatsen. Dit is een stijging van bijna twintig procent ten opzichte van vier jaar geleden. (AS)